Hoe kom ik van mijn presentatieangst af?

Ik ben hoger veiligheidskundige en werk voornamelijk op projecten. De grootste angst om te doen waarvoor ik gestudeerd heb is het presenteren. Het geven van presentaties voor een directie, stakeholders en/of leveranciers/onderaannemers. Ondanks dat ik redelijk ervaring heb met voor groepen staan blijf ik overmatig angst ervaren bij het geven van een presenteren. Het meest vreemde hierin is dat ik het niet ervaar in een vergadersetting en ook niet als een groep mensen mij een vraag stellen. Ongeacht de grootte van de groep. Wat ik doe is proberen om rustig te blijven -ik zit vaak hoog in de ademhaling- ik ken de tekst, bereid me goed voor, ben altijd een paar minuten eerder aanwezig, maar dan nog die verschrikkelijke angst! Resultaat is dat ik zo nu en dan mijn tekst vergeet, zelfs al zijn het 2 simpele zinnen. Hellup!!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
5 jaar geleden
2 zinnen vergeten kan gebeuren, zolang je verhaal globaal maar duidelijk is.
Zorg dat je de belangrijkste punten/steekwoorden op papier hebt staan.
MarBet
5 jaar geleden
Verwar spanning niet met angst. Spanning is een reactie van je lichaam om je voor te bereiden op iets waar je in moet presteren. Alle energie gaat even daarnaartoe, en dus gaat je hart sneller kloppen en merk je het in je ademhaling. Daar is niets mis mee. Bij jou is de spanning wat doorgeslagen en belemmert het je, in plaats van dat het je helpt. Misschien ben je zelfs al bang om de spanning te ervaren en ben je daardoor nog extra gespannen. Ik denk dat het je helpt als je accepteert dat die spanning er nu eenmaal is, wetende ook dat bijna iedereen het spannend vindt om voor een groep te staan. Probeer de focus te verleggen naar inhoud in plaats van het te richten op de spanning die je ervaart. Er zijn trainingen die je hierbij kunnen hellen, als je daar behoefte aan hebt.
Ivana
5 jaar geleden
Volg een cursus "spreken in het openbaar".
Ik heb deze cursus gevolgd en heb geleerd mijn angst te overwinnen en terwijl ik spreek, mijn gedachten te ordenen. Tegelijk moet je de reacties in de zaal kunnen opvangen, en signaleren waar je tekort schiet in je uitleg. Het geeft zoveel rust als je dat beheerst, omdat je dan veel duidelijker overkomt, rustiger praat en je speech goed opbouwt.

Antwoorden (4)

Je beseft het blijkbaar niet, maar als 'presentator' heb jij heel veel macht. Iedereen is gericht op jou en jij hebt tijdens de presentatie de leiding over wat er tijdens de bijeenkomst gebeurt. Besef dat goed en maak gebruik van dat voordeel.

Je kan allerlei foefjes gebruiken om je angst te verminderen:
- je kan een collega inzetten als assistent of souffleur, of gewoon als steuntje in de rug
- je kan de belangrijkste punten op kleine kaartjes zetten die je gebruikt als geheugensteuntjes
- je kan van tevoren (beter) kennismaken met de leden van de groep die je toespreekt
enzovoort

Overigens is het vergeten van 2 zinnen helemaal niet erg, zo lang de essentie van je verhaal maar duidelijk is. Iedere professionele presentator vergeet wel eens zinnen. Realiseer je dat vrijwel iedere presentatie anders verloopt dan je van tevoren verwacht of plant.
Antoni
5 jaar geleden
Als jij ergens toehoorder bent, ga je dan zitten turven hoeveel fouten de spreker maakt? waarschijnlijk niet, misschien merk je wel op dat de spreker zenuwachtig lijkt in het begin, maar als zijn verhaal verder goed is, dan let je daar niet meer op, dan wil je weten wat hij te zeggen heeft. En zo zullen jouw toehoorders ook denken, Beetje zenuwachtig, maar goed verhaal ( en blij dat ik er niet hoefde te staan, wordt er dan ook nog achter gedacht) Misschien kun je na afloop eens vragen aan aanwezige collega's of ze echt gemerkt hebben dat je een zin vergeten was, of dat ze nog verbeter-. of aandachtspunten hebben voor je.
anneliez
5 jaar geleden
Met deze angst ben je zeker niet de enige, vrijwel iedereen heeft min of meer spanning om voor een groep te spreken. En het is niet vreemd dat je dat in een vergadering niet hebt, want dan ben jij niet het middelpunt en kom je er mee weg als je iets zegt in de discussie waar anderen het mee oneens zijn.

Ik werk bij een groot accountantskantoor en heb voor de wereldwijde raad van bestuur moeten presenteren en dat uiteraard ook in de Engelse taal. Kan je verzekeren dat dat doodeng was. Wat bij mij helpt is:

- probeer niet de presentatie uit je hoofd te leren, hou het bij de strekking
- gebruik een powerpoint alleen als leidraad, niet als bron voor de notulen
- hou een fles water bij de hand, zo heb je af en toe ongemerkt pauze en minder dorst
- betrek je publiek bij wat je zegt. Stel vragen om het interactief te houden
- laat publiek vragen stellen, dat haalt de druk weg en start vaak een discussie op
- zorg dat je een 'timekeeper' hebt, iemand die de tijd in de gaten houdt, vragen parkeert, notuleert en je helpt als je er even niet uitkomt (diegene moet dan wel kennis hebben van jouw onderwerp)
- maak af en toe een spontaan of voorbedacht lolletje, dat breekt het ijs. Doseer dat wel goed, want men zit niet te wachten op een clown
- geen paniek als je tekst vergeet, het publiek heeft geen flauw benul daarvan want weet niet wat je van plan was te zeggen
- volg een training om zelfbewust voor een groep te staan en presentaties te maken (meestal powerpoint) die prettig overkomen

Succes!
paulus811
5 jaar geleden
Probeer eens om je op 1 punt te concentreren tijdens de presentatie. Ik heb niet veel ervaring met presenteren maar ik zing regenatig voor een redelijk zaaltje mensen en dat werkt voor mij echt heel goed, succes
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Zingen is iets anders dan presenteren. Het staat heel vreemd als je naar een punt staat te turen, je hoort je publiek aan te kijken. Van mij geen - overigens, want wellicht kan vs toch iets met de tip die voor jou wel werkt.