Kan ik nog ontslag nemen binnen twee weken?

Ik werk al anderhalve maand bij de AH maar het werk bevalt me niet helemaal. Ik wilde daarom mijn ontslag indienen. Ik dacht zelf dat ik een proeftijd had van een maand en ik dacht dus dat ik al uit mijn proeftijd was. Ik ging dus naar mijn werkgever om mijn ontslag in te dienen. Dit heb ik gedaan en de werkgever zei dat hij wilde dat ik nog drie weken ging uitwerken en dat ik evt vervanging kon regelen bij mijn collega's. Omdat ik domgenoeg dacht dat ik al uit mijn proeftijd was, zei ik zonder tegenspraak ja en we hadden vervolgens mijn ontslag digitaal ingevuld. Nu lees ik een dag later mijn cao nog eens na en blijkt dat ik toch een proeftijd van 2 maanden heb. Ik had dus in principe recht om op staande voet mijn ontslag in te dienen. Mijn vraag is dus of dat ik nog steeds mijn ontslag over 1 week kan laten ingaan ook al hebben we mijn ontslag al over drie weken gepland? Proeftijd is proeftijd dus het lijkt me van wel, maar ik wil het wel zeker weten voor ik naar mijn baas ga en hij zich er onderuit praat door te zeggen dat ik te laat ben.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Een proeftijd van 2 maanden mag uitsluitend nog gegeven worden bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ('vast contract') of een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tjd van minstens 2 jaar.

Omdat bedrijven in de praktijk nooit met zulke overeenkomsten beginnen bij een nieuwe werknemer, kan ik me niet voorstellen dat zoiets daadwerkelijk in de "supermarkt-cao" zou staan. Is dat wel zo, dan hoor ik graag het artikel.

Maar goed. Stel dat je op dit moment echt een vast contract zou hebben of een tijdelijk van minstens 2 jaar en de proeftijd is 2 maanden, dan kun je nu nog weg van de ene op de andere dag. Zonder opzegtermijn. Ook de werkgever mag je van de ene op de andere dag wegsturen.

Bij een tijdelijke arbeidsovereenkomst die niet langer is dan 6 maanden is er geen proeftijd. En bij andere tijdelijke arbeidsovereenkomsten (ik denk zelf dat je er zoeen hebt) is de proeftijd een maand. Die kun je tussentijds opzeggen als die mogelijkheid erin staat en dan is de opzegtermijn een maand-einde maand. Vandaag opzeggen is na 30 september weg. Eerder kan alleen in overleg met de werkgever ("wederzijds goedvinden").

Enne... je werkt niet "al" anderhalve maand maar "pas" anderhalve maand, je mag nog ruim 40 jaar werken :-)
Nog in aanvulling: standaard is de proeftijd (als die wordt overeengekomen) voor een "tijdelijke" arbeidsovereenkomst van langer dan 6 maanden een maand. Dit schreef ik al. In een CAO mag je daarvan afwijken. Dat doet de "supermarkt-CAO". Hierin staat (artikel 3 lid 5) dat voor ieder nieuw dienstverband langer dan 6 maanden een proeftijd geldt van 2 maanden en dat de werkgever en de werknemer schriftelijk geen of een kortere proeftijd kunnen overeenkomen.
De vraag is dus:
@ Had je een arbeidsovereenkomst van meer dan 6 maanden? (ja, lees alleen dan verder. Nee is uitwerken of eerder weg in overleg)
@ Heb je een document (bijv. aanvulling op CAO of ander document) getekend waarin stond opgenomen dat de proeftijd korter was? (Nee: dan geldt de proeftijd van de CAO en kun je meteen weg omdat je nog in de proeftijd zit)
Toegevoegd op 21 augustus 2018 08:15: tekst
Computoon