Nee, niet letterlijk onder werktijd. Je baas betaalt je om die tijd voor hem te werken, niet om ergens anders te solliciteren.

Wel kun je afspraken maken over solliciteren onder kantooruren, waarbij je hetzij niet betaald krijgt voor die tijd (of vakantieuren inlevert), hetzij die uren op een later tijdstip inhaalt.

Maar zelfs dan heb je geen automatisch recht om die uren vrij te krijgen. Daarvoor gelden dezelfde regels als normaal vrij vragen, bijvoorbeeld een bepaalde tijd van tevoren aanvragen. Ook kan de vrije tijd geweigerd worden, bijvoorbeeld in een drukke periode, of als onderbezetting dreigt.

Het antwoord is dus nee, solliciteren doe je in je eigen tijd, niet in de baas zijn tijd. De enige mogelijke uitzondering is als de baas je expliciet toestemming heeft gegeven om onder werktijd te solliciteren, bijvoorbeeld als hij toch al van je af wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja,maar dan zul je wel vrij moeten vragen voor de tijd dat je nodig hebt voor je solicitatie.het bedrijf waar je werkt moet je de gelegenheid geven om elders op solicitatiegesprek te kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag, maar wel in overleg met de huidige
werkgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er aan bij sommige bedrijven kijkt men naar het aantal uren dat je werkt
heb je een 20 uren contract dan kan men je vragen om je solicitatie te houden buiten die 20 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beeld je eens in dat je als werkgever een personeelslid betrapt, terwijl hij op een vacature-site surft: wat zou je dan denken?

Als je je ontslag al gekregen hebt, krijg je meestal enkele uren of dagen die je kan invullen met solliciteren (althans in België).