Heb ik recht op mijn examen overtedoen ivm overmacht te laat komen ( openbaar vervoer) ?

ik heb door de bus de overstap naar trein gemist, en hier door was ik te laat op het examen onderdeel, heb ik geen recht ofzo om hem een ander keer te maken? ik kan er namelijk niks aan doen, school zegt moet je maar een uur eerder vertrekken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Voor zoiets belangrijks als een examen, wetende dat openbaar vervoer soms vertragingen kan hebben: een uur eerder vertrekken, beter een uur te vroeg daar zijn, dan 5 minuten te laat. Je weet zelf ook wel hoe belangrijk het is.

Dus je kunt er wel iets aan doen: niet krap-aan rekenen dat je er precies net op tijd bent, maar beter eerder vertrekken zodat je zeker weet dat je op tijd komt!

Voor een examen zijn er meestal surveillanten nodig, die moeten ze dan alleen voor jou inhuren? En je zou een ander examen moeten krijgen dan je klas, anders kunnen ze je de antwoorden voorzeggen. Dus voor 1 persoon is het ondoenlijk een examen opnieuw te organiseren, en zeker al niet vanwege te laat komen.

Misschien als er een aantal mensen herexamen moet, dat je dan mee mag doen?

PS: Ga je later solliciteren voor een leuke baan dan geldt exact hetzelfde: kom je voor die eerste kennismaking al te laat (geen enkele reden is geldig als excuus!) dan nemen ze die ander, die wel op tijd kwam ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ klopt, het is ook een goed voorbeeld om op tijd te komen voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje iedereen goede antwoorden bedankt

Andere antwoorden (6)

De school maakt in deze de regels, dus die heeft gelijk. Ik ben bang dat je gewoon de herkansing moet gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg jammer toch bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onterechte min weer rechtgezet
Wat de school zegt klopt, met examen moet je geen risico lopen en voor de zekerheid een uur eerder gaan. Je kan niks anders dan de regels van de school opvolgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan de min uitgelegd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo weer rechtgezet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje crea!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. +
Je kan vragen of school met de busmaatschappij contact op wilt nemen en vragen of jou bus die dag later was bij zijn/haar bestemming. Zo kan je je voordeel doen als de busmaatschappij het verhaal kan na vertellen.

Succes.

Ps; mijn school werkt ook zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als nu 50 leerlingen te laat zijn via 20 verschillende reismogelijkheden? Dan krijgt de administratie het nog druk?
Je behoort zo tijdig te vertrekken dat je op tijd bent. Wat jij nu noemt is geen overmacht. Dus je hebt geen recht. Kom op tijd als je een herkanzing kan doen.
12 jaar geleden
Als je met het openbaar vervoer gaat (en je hebt een examen) lijkt het mij slim om vertragingen in te calculeren. Doe je dit niet en je hebt vertraging ben je te laat en kan je fluiten naar je examen. Voor een landelijke storing in het openbaar vervoer zal misschien nog wel rekening mee gehouden worden, maar een vertraging zoals deze waarschijnlijk niet. Tip: ga op tijd weg!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Hier is geen klipklaar antwoord op te geven, we hebben te weinig informatie.

De cruciale vraag in deze is:

Hoeveel tijd voor aanvang van het examen was jij aanwezig geweest als het openbaar vervoer normaal gefunctioneerd had en hoeveel tijd had jij eerder moeten vertrekken om het risico van gemiste overstap uit te sluiten.

Als de tijd van vertrek hierdoor extreem vervroegd wordt kan dat niet van school verlangd worden.

Er dient een mogelijkheid te zijn om bezwaar tegen deze beslissing aan te tekenen bij de examencommissie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me het enige juiste antwoord