Mag ik werken tewijl ik naar school moet?

Ik werk al een paar maanden bij een fastfood bedrijf als 17-jarige. Nou is het probleem, er is een rooster gemaakt voor deze week en moet morgen werken. Maar moet dan naar school (VMBO). Dit wist ik pas sinds gister, het rooster van werk is al gemaakt. Ik heb gevraagd om vrij te nemen en dat mag niet van mijn baas.

Mag mijn baas dit doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Je baas heeft weinig te willen in dit geval.

Je bent op dit moment nog wettelijk verplicht om naar school te gaan. Dit wordt de kwalificatieplicht genoemd. Je bent namelijk nog geen 18. Pas als je voor je 18e een havo- of vwo-diploma zou hebben behaald of een diploma op mbo2-niveau kun je ervoor kiezen om op elk gewenst moment te gaan werken.
Antwoord is dus: nee. Feitelijk geef je al antwoord op je eigen vraag, je moet naar school :-)
Toegevoegd op 12 juni 2018 19:35: tekst
Computoon