Hoe noem je iemand die tot in de puntjes weet hoe je iets moet doen?

Iemand die alles uitdenkt, uitstippelt en een soort draaiboek maakt om in actie te komen. Hoe noem je iemand die precies uitdenkt hoe hij iets gaat aanpakken? Of tot in de puntjes weet hoe XYZ moet gebeuren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.9K
Amadea
5 jaar geleden
Een regelneef.

Antwoorden (4)

Een perfectionist.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Daar zeg je wat! Dank. Heb je enig idee welk beroep hierbij zou kunnen passen?
Ivana
5 jaar geleden
Ik heb bij Jodokus52 een opmerking gemaakt, even lezen graag.
Beroepen voor een perfectionist zijn er legio. Op organisatorisch vlak, daar waar uiterste precisie gewenst is. Stel je eens een slordige chirurg voor, die wil je niet aan de operatietafel. Apothekers die slordig zijn kosten mensenlevens. Dit soort beroepen en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar ook in de IT-branche heb je dit zeker nodig, je maakt geen goede website of lost geen probleem op zonder een uitgesproken perfectionisme.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ivana, OK gelezen, aan deze reactie heb ik zeker wat, dank je voor het inzicht! De link naar nationaleberoepengids leed o.a. tot het idee 'expert'. Dat pas ook goed denk ik.
Perfectionist of control freak.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, jodokus52. Heb je enig idee welk beroep hierbij zou kunnen passen?
Ivana
5 jaar geleden
Een controlefreak is iemand die het werk dat door anderen gemaakt is controleert en vooral uit is op het vinden van fouten. Op een onaangename manier het werk van anderen onderuit halen en aan de kaak stellen. Het is een woord met een negatieve lading.
De perfectionist is vaak alleen lastig voor zichzelf omdat hij nooit genoegen neemt met minder dan het beste en zijn geluk haalt uit 100%
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.famme.nl/6-tips-voor-een-controlfreak/
1. Imperfectie is ook een optie

Als je zoekt naar een definitie van een controlfreak, ontkom je niet aan het woord ‘perfectionist’. Een controlfreak heeft uitermate hoge standaarden en vindt eigenlijk dat alles wat hij of zij doet, daar aan moet voldoen. ... etc.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan, @Hardenberg?
https://www.nationaleberoepengids.nl/Persoonstype_Perfectionist
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ivana Supermooi verwoord. Ik ben aan het nadenken wat voor beroepen hierbij passen. Perfectionisme is wel op mij van toepassing. Niet echt HARD CORE, maar wel aanwezig. Hetgeen wat je omschrijft zoek ik absoluut niet in m'n werk. Ik zou het vreselijk vinden om anderen op fouten te wijzen. Hoogstens uitleg geven. Onderbouwde feedback en uitleg geven. Bedankt, het is een heldere beschrijving.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jodokus52 Leuke links. Die van nationaleberoepengids zal me zeker verder helpen!
Een uitstekende planner of organisator.
SimonV
5 jaar geleden
Een organisatorisch getalenteerde planner.