Kan ik stoppen met mijn werk zonder ontslag te nemen?

Het gaat hierbij om een bijbaan. Ik heb hier in totaal één dag gewerkt, maar het is toch niet helemaal wat ik in gedachten had. Ik ben al wel op sollicitatiegesprek geweest, ben al aangenomen (heb dus ook al een dag gewerkt), maar ik heb nog niets hoeven tekenen ofzo. Wel is er al een kopie van mijn bankpas en paspoort gemaakt. Kan ik nog terug?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
Antoni
5 jaar geleden
Is er een proeftijd afgesproken? Is daarover iets in het contract vermeld? Bij veel beroepen is er een proeftijd met de duur van één maand waarin beide partijen (dus zowel werkgever als werknemer) op ieder moment mogen besluiten niet verder te gaan met de ander. Na die maand geldt dan een opzegtermijn (die meestal ook de duur van één maand heeft).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Proeftijd moet wel schriftelijk overeengekomen zijn.
tinus1969
5 jaar geleden
Je stopt met je baan. Dat heet per definitie ontslag nemen. Dus het antwoord is nee.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni er is nog geen sprake van een schriftelijke overeenkomst, omdat mijn werkgever vergeten was die dag het contract mee te nemen. Er is dan ook nog niets afgesproken naast het feit dat ik die dag zou werken
Antoni
5 jaar geleden
Het lijkt mij het beste om met je werkgever te overleggen over de ontstane situatie, en daarbij duidelijk aan te geven dat je wil stoppen. Hij zal er (uiteindelijk) wel begrip voor hebben, want met een ongemotiveerde werknemer is het voor hem moeilijk werken.

Antwoorden (3)

Als je niets getekend hebt, dan hoef je geen ontslag te nemen. Het is natuurlijk wel zo netjes, om tegen je werkgever te zeggen, dat het toch niet is wat je er van verwachtte, en daarom maar van het aanbod afziet.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Hoezo als hij niets getekend heeft. Hij heeft het contract geaccepteerd hij heeft een dag gewerkt. @jc54
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik begrijp ook niet goed wat tekenen ermee te maken heeft. Uit de vraagstelling maak ik op dat er een mondelinge arbeidsovereenkomst is. Net zo rechtsgeldig als een schriftelijke (ondertekende) arbeidsovereekomst. Nu de vraagsteller al een dag gewerkt heeft, wordt het ook moeilijk om het bestaan van de overeenkomst te ontkennen.
Computoon
5 jaar geleden
Antwoord is niet juist. De arbeidsovereenkomst is aangegaan, dit kan ook mondeling. Werknemer heeft intussen al een dag gewerkt. De verplichte identificatie heeft plaatsgevonden. De werkgever dient een aantal gegevens op papier mee te delen maar dat deze nog niet ondertekend zijn, is niet van belang voor het bestaan van de arbeidsovereenkomst.
Of je wel of niet getekend hebt is niet relevant. Eedn arbeidscontract hoeft immers niet schriftelijk te zijn. Afspraak is afspraak.
Wel heb je van rechtswege een proeftijd. Dan kunnen beide partijen de overeenkomst beeindigen. Elke reden is goed.
Wel heb je recht op het loon wat je tot op dat moment hebt verdiend.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Wel heb je van rechtswege een proeftijd." Dat is een misvatting. Een proeftijd moet schriftelijk worden overeengekomen. Gebeurt dat niet (middels een schriftelijke overeenkomst, een op de arbeidsovereenkomst van toepassing zijnde CAO, enz.) dan geldt er geen proeftijd.
Computoon
5 jaar geleden
Verder is het zo dat (sinds 2015) in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van niet meer dan 6 maanden geen proeftijdbeding meer kan worden opgenomen.
Als vraagsteller is gestart met een "halfjaarcontract" (heel gebruikelijk) kan daarin geen proeftijdbeding worden opgenomen.
Uitgangspunt: dat kan niet. Je zult ontslag moeten nemen en dan geldt een opzegtermijn van een volle kalendermaand. Nu opzeggen is na 30 juni wegkunnen. Dit kan als je nu een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd hebt waarin staat dat je 'm tussentijds kunt opzeggen. Anders zul je het helr contract moeten uitdienen als het er een voor bepaalde tijd is.
Andere oplossing in zo'n geval: in overleg gaan met de werkgever en vragen of je in goed overleg eerder wegkunt.

Waarom schrijf ik "waarschijnlijk niet?" Omdat sinds enkele jaren voor arbeidsovereenkomsten met een duur van korter dan 6 maanden geen proeftijd meer kan worden overeengekomen. Dan ben je dus meteen in dienst voor de duur van de overeenkomst. In de regel is de eerste overeenkomst er altijd een voor bepaalde tijd.
Is de arbeidsovereenkomst er een voor meer dan 6 maanden dan kan er wel (schriftelijk) een proeftijd worden overeengekomen en kun je elk moment weg in die proeftijd.

Al of niet getekend hebben op dit moment doet er niet toe (m.u.v. proeftijdbeding). Word volwassen en besef dat met het aangaan van overeenkomsten rechten en plichten ontstaan.
Computoon