Mag een werkgever een functioneringsgesprek plannen in groep vorm?

Meerdere collega s tegelijk functioneringsgesprek. Mag dat? Is het verplicht?
Je beoordeeld elkaar en geeft tips en verbeter punten aan

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Het is een systeem en dat is niet verboden.

Antwoorden (1)

Jazeker mag dat. Met elkaar in gesprek gaan is effectief en efficiënt. Medewerkers die elkaars functioneren bespreken in een groepsgesprek steken daar meer van op dan in een een-op-eengesprek. Feedback uit de werkomgeving ondersteunt effectieve communicatie.

Organisaties lopen steeds vaker aan tegen de beperking van het klassieke functioneringsgesprek. Zeker in organisaties waar de verantwoordelijkheden lager in de organisatie worden gelegd, zoals bij zelforganiserende teams. De leidinggevende komt op afstand, afdelingen verdwijnen. Project- en gelegenheidsteams zijn de toekomst. Het bespreekbaar maken van ieders functioneren in teamverband bevordert het zelfinzicht in het professioneel functioneren. Daarnaast geeft het inzicht in de kracht van diversiteit binnen het team, versterkt het onderling vertrouwen, groepscohesie en de bekwaamheid van teamzelfsturing.
Amadea