Is verplicht werken wanneer je ziek bent tegen het wet?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik was eenpaar dagen geleden ziek was wanneer ik naar me werk Albert Heijn moest gaan. Ik heb hun toen gebeld en ze zeiden dat ik een vervanger moest zoeken of zelf gaan werken.
Mijn vraag is mag je dit wel doen als een bedrijf?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.4K
tinus1969
8 jaar geleden
Als je werkelijk ziek bent, moet de werkgever een vervanger zoeken. Maar ziekmelden terwijl je eerder op de dag naar school bent geweest, geeft al snel gedonder. Een onterechte ziekmelding is een vorm van werkweigering -en dat kan bestraft worden met ontslag. Sowieso maak je nu weinig kans op verlenging van je contract of urenuitbreiding; voor jou 10 anderen.
Moraal van dit verhaal: Meld je niet 'te snel' ziek, en zorg voor bewijs als je je wel plots ziekmeldt. Bel de huisarts maar. Als je daar geen reden voor ziet, dan moet je je afvragen of je wel heel erg ziek bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar Tinus: als je bijvoorbeeld griep of buikgriep hebt, kun je écht een paar dagen niet werken, maar dan ga je niet meteen je huisarts bellen. Ik ben het met je eens hoor, zonder meer informatie is mijn eerste reactie bij "ik had hoofdpijn" ook de gedachte dat Mohammed zich misschien te snel heeft ziekgemeld. Zeker omdat hij nog wel naar school kon, en het werk maar anderhalf uur was. Maar dan is mijn volgende gedachte ook meteen dat ik daar zonder meer informatie feitelijk helemaal niet over kan oordelen, dus dat het blijft bij een vermoeden. Zoals ik ook schreef in mijn reactie gisteren bij het antwoord van Amadea: met hoofdpijn kun je weliswaar negen van de tien keer (of zelfs vaker) gewoon werken, maar die ene keer gewoon echt níet. En zoals ik al zei: met een gewone virusinfectie bel je niet meteen je huisarts, omdat je weet dat de klacht vanzelf overgaat en ook omdat je weet dat die toch niets kan doen. En ook als je wél zou bellen, zou dat niets bewijzen: bij een gewone griep komt de huisarts niet op visite, en je bent te ziek om naar de praktijk te gaan. Ook de huisarts zal dus enkel af kunnen gaan op jouw woord.

Antwoorden (2)

De bedrijfsarts zal beoordelen of jij wel of niet in staat bent om te werken. Het hangt er maar net vanaf welke ziekte je hebt. Ik heb het een keer andersom meegemaakt, was van mening dat ik best kon werken met mijn been in loopgips. Maar de arts had door dat teveel handelingen die bij mijn werk hoorden dan gewoon onmogelijk waren, en ik mocht dus nog niet aan de slag zolang ik gips had.

Toegevoegd na 50 minuten:
Dit is wat in de CAO van AH staat:

ARTIKEL 11
1. De werknemer, die door ziekte of ongeval niet kan werken, laat dit de werkgever op de eerste dag van zijn arbeidsongeschiktheid zo spoedig mogelijk doch uiterlijk één uur voor aanvang van zijn
dienst weten, tenzij de ziekte zich later openbaart.
2. a. De werknemer, die door ziekte of ongeval niet kan werken, is verplicht zich te houden aan de voorschriften, waaronder de medische en lekencontrole alsmede de aanwijzingen tot reïntegratie, die op grond van de wetgeving zijn vastgesteld.
b. Indien de werknemer aangeeft dat de arbeidsongeschiktheid haar oorzaak vindt in zwangerschap of bevalling kan de werkgever vaststelling van die relatie door het UWV eisen.
c. Indien de werknemer zich niet aan de voorschriften en aanwijzingen houdt kan de werkgever besluiten binnen de wettelijke grenzen (een gedeelte van) het loon niet te betalen. De werkgever moet de werknemer hieromtrent schriftelijk informeren.

Wanneer een werknemer ziek is stelt de bedrijfsarts vast hoeveel uur de werknemer belastbaar is en in welke mate hij nog belastbaar is. Aan de hand van de beperkingen en de belastbaarheid die door de bedrijfsarts worden aangegeven kan de werkgever bepalen welke werkzaamheden de werknemer nog wel kan doen.

Voor de duidelijkheid: hoofdpijn leidt in het algemeen niét tot arbeidsongeschiktheid.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben een 15 jarige die na een drukke dag op school hoofdpijn heeft gekregen en moest nog anderhalf uur werken bij AH
Ivana
8 jaar geleden
Als je hoofdpijn hebt ben je toch niet ziek!
Amadea
8 jaar geleden
Hoofdpijn is geen ziekte. Slik een paracetamol, en ga gewoon werken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Amadea en Ivana (met respect, ik heb zelf werkelijk nooit hoofdpijn dus neem me niet kwalijk dat ik geen ervaringsdeskundige ben)
maar... ik heb het volgende aan de hand gehad. Mijn vrouw wilde zich ziek melden met fikse hoofdpijn. Er was een dossier waarvan haar baas wilde dat het die dag gereed kwam. Mijn vrouw verscheen (onder protest) op kantoor en deed het werk. Later bleek dat ze een fout had gemaakt die het bedrijf enkele duizenden euro' s kostte. Het is haar niet kwalijk genomen (ze heeft op haar werk over gegeven van de hoofdpijn en is door een collega die het niet verantwoord vond om haar te laten fietsen met de auto thuis gebracht) maar enorm stom is het wel!! En o ja ik heb daarna mijn vrouw 3 dagen hard ziek thuis gehad, zowel van de frustratie als door onverantwoord toch gaan werken...
Dus tsja wat wil je met je werknemers? Beoordeel eerst eens even over wat voor hoofdpijn we het hebben en bedenk dan dat migraine ook een vorm van hoofdpijn is...
Amadea
8 jaar geleden
Migraine is wél een ziekte. Hoofdpijn nadat je het druk hebt gehad op school niet. In mijn antwoord en reactie gaat het echt niet over migraine!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan nog: ik vind het iets te gemakkelijk om te oordelen over iets wat een ander voelt. Nee, in het algemeen leidt hoofdpijn inderdaad niet tot arbeidsongeschiktheid. Maar een enkele keer wél. Ik heb heel zelden hoofdpijn, maar heb vandaag de hele dag op bed gelegen met een gigantische hoofdpijn waar paracetamol, nog eens paracetamol, en nog een ibuprofen bovenop mijn normale pijnmedicatie niets tegen hielp. Ik heb een afspraak afgezegd omdat ik amper rechtop kon zitten van de pijn, ik erg misselijk was en autorijden al helemaal niet verantwoord was, en toen ben ik terug naar bed gegaan. Tegen het eind van de middag is de pijn gelukkig wat gezakt, vandaar ook dat ik nu even de laptop erbij heb gepakt. NU begint het in de buurt te komen van een gewone hoofdpijn en zou ik kunnen werken, maar niet kunnen autorijden want ik kan snelle bewegingen niet volgen. En zoals het vanochtend en vanmiddag was, had ik écht niet kunnen werken. En dit was, voor zover ik het kan beoordelen, een 'gewone' slaaptekort-hoofdpijn. Maar dan tien keer heviger dan normaal. Er zijn wel meer dingen die in veruit de meeste gevallen geen reden zijn om je ziek te melden, maar in uitzonderingsgevallen wél. Ik laat me normaal gesproken niet snel tegenhouden door pijn of vermoeidheid, misschien ook wel omdat ik altijd pijn heb en altijd moe ben, dus dat vind ik per definitie al geen reden om me ziek te melden. De enige keren dat ik me tijdens mijn laatste baan ziek heb gemeld, lag ik in het ziekenhuis. Dus hoewel je van me mag denken wat je wilt, ben ik persoonlijk van mening dat ik niet erg 'flauw' ben. Maar soms kan een normaal gesproken vrij simpele klacht je zó in z'n greep hebben, dat het ondanks alle goede wil gewoon tóch niet gaat. Hoe dat in de situatie van VS was, kan ik niet beoordelen natuurlijk. Maar dat kunnen jullie evengoed niet.
Een bedrijf kan jou niet verplichten om een vervanger te zoeken als je ziek bent. Dat is een taak van de werkgever.

Ziek is ziek maar uiteraard is het niet de bedoeling dat iemand zich lichtvaardig ziekmeldt. (Mijn criterium: stel dat het bedrijf van jouzelf was geweest. Zou je dan wel zijn gaan werken? Als het antwoord "ja" is, ga je werken.)

De bedrijfsarts kan een advies uitbrengen aan de werkgever en dit advies wordt meestal door hem overgenomen.

Blijf je thuis ondanks een opdracht van de werkgever om te komen werken, dan kan de werkgever het loon inhouden, los van andere maatregelen. (Normaal gesproken word je bij een "gewone" arbeidsovereenkomst doorbetaald bij ziekte maar 1 of 2 wachtdagen hoeven niet te worden doorbetaald als dat is overeengekomen). Als de werknemer het niet eens is met het advies van de bedrijfsarts kan een second opinion worden aangevraagd.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Gewone" hoofdpijn is zeker geen reden voor een ziekmelding.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar AH verplicht iedereen die daar werkt om een vervanger te vinden als je niet kan werken i.v.m ziekte exames of andere redenen
Computoon
8 jaar geleden
Dat is een vorm van gemakzucht. Het zou anders zijn als je krantenbezorger was maar een AH-medewerker is gewoon in loondienst. Dat een werknemer ziek wordt, is een risico voor de werkgever. De werkgever moet voor vervanging zorgen. Of de niet-zieken allemaal wat langer laten werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat mag inderdaad niet. Als je om een andere reden dan ziekte niet kunt, kan ik het me nog voorstellen, maar ziek is ziek en jij bent niet verantwoordelijk voor de vervanging. Ik heb zelf mensen in dienst die werken in mijn PGB, en ik geef wel aan dat mensen zelf mógen proberen te ruilen als ze dat zien zitten, maar zeker bij ziekte kun je zoiets onmogelijk verplicht stellen. Probeer maar eens een lijstje van tien mensen te bellen terwijl je overgevend boven het toilet hangt.. Soms is het bellen van je werkgever om af te zeggen al een hele opgave als je flink ziek bent. Trouwens, Toon: ik weet niet of die stelregel van jou (jezelf afvragen of je zou gaan werken als het bedrijf van jezelf was) altijd goed werkt. Ik zou sneller thuisblijven als ik wist dat ik alleen mezelf daarmee benadeelde dan wanneer ik weet dat er een werkgever op mij rekent. Zeker als ik veel pijn had en ik wist dat ik toch weinig productief zou zijn die dag, zou ik mezelf sneller toestaan om thuis te blijven als niemand daar verder last van zou hebben. Als ik direct met cliënten te maken zou hebben in mijn fictieve eigen bedrijf, zou dat natuurlijk anders zijn.