Mag ik mijn werknemer verbieden om zijn prive telefoon op de zaak te houden?

Mag ik mijn werknemer verbieden om zijn prive telefoon op de zaak te houden? De betreffende werknemer werkt in de groenvoorziening, dus hij is altijd aan het werk op verschillende locaties. Hij werkt samen met een collega die wel een werktelefoon heeft, en ze dus altijd samen bereikbaar zijn. Dus ook voor eventuele noodgevallen.

De betreffende werknemer hebben we diverse malen betrapt op het gebruiken van zijn prive telefoon onder werktijd. Dit speelt al sinds 2010. En heeft hiervoor al meerdere waarschuwingen gehad. Hij was erg actief op facebook en whatsapp.

Daarom willen we dat hij zijn prive telefoon smorgens inlevert op de zaak.
En dan hij kan hem dan smiddags weer ophalen.

Graag zou ik willen weten of wij dit als bedrijf mogen eisen.

Alvast bedankt voor uw antwoord

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet. Je werknemer heeft sowieso het recht om zijn telefoon te gebruiken tijdens korte en langere pauzes. En in eerdere rechtzaken over het gebruik van social media onder werktijd is ook door rechters bepaald dat een werknemer best een paar berichten per dag mag sturen onder werktijd.

Als werkgever is het verstandig een protocol op te stellen waar alle werknemers zich aan dienen te houden met betrekking tot het gebruik van de prive-telefoons tijdens werktijd. Dit dient in redelijkheid te worden opgesteld, dus ook in een protocol kun je niet zomaar bepalen dat een werknemer helemaal niets meer mag.

Als het protocol er is, en ook bekend is gemaakt bij alle werknemers, dan kun je de werknemers die herhaaldelijk in overtreding zijn daarop aanspreken. Alleen in een uiterst geval kun je overgaan tot maatregelen, zoals het inhouden van een deel van het loon.

Heeft de betreffende werknemer nog geen vast contract, dan kun je hem natuurlijk wel laten weten dat zijn gedrag niet bevorderlijk is voor contractsverlenging.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij diverse rechtszaken heeft de rechter de werkgéver in het gelijk gesteld. Alleen ontslag is nog geen optie.
Een werkgever mag het loon van een werknemer korten als die tijdens het werk te veel tijd besteed aan social media. Dat heeft de rechter in Tilburg bepaald. En was een vrij opmerkelijk oordeel. Dat de spreekbuis van Das en een voorzitter van een vakbond het niet eens zijn met het oordeel is preken voor eigen parochie.
Het is niet netjes wat zij doen, over een oordeel van de rechter mag men discussiëren, maar niet via demagogie.
Tien berichtjes noemen zonder de tijd erbij dat die berichtjes geduurd hebben,vergelijken met het roken van een sigaretje (ja dat kan inderdaad onder werktijd worden verboden) zijn geen gelijkwaardige zaken.
Waar ik werkte mocht het officeel ook niet. Maar je had het wel in je zak zitten, want stel je voor dat er iets ergs gebeurd en je moet dan snel naar een telefoon rennen dan kan het te laat zijn. In de pauze's heeft iedereen recht om op je mobiel te mogen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad, In je zak hebben voor noodgevallen of erg "erg actief zijn via Facebook en whattsapp" tijdens werktijd is een groot verschil.