Mag je werkgever de arbodienst inschakelen na 1 dag ziekmelding?

Goedemorgen mag jouw werkgever jouw bij 1 dag ziekmelding zeggen dat de arbodienst langs kan komen voor een bezoek.
Mag hij jouw zeggen dat je het huis niet mag verlaten en zelf als je naar de apotheek je moet bellen naar het bedrijf voor toestemming om je huis te verlaten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
paulus811
6 jaar geleden
Waarom zou dat niet mogen? Welke termijn is dan wel redelijk?
Castle
6 jaar geleden
Kleine uitleg:
Volgens het burgerlijk wetboek (BW7:628) heb je geen recht op loon bij geen lvering van arbeid. Hier zijn enkele uitzonderingen op waardoor risico's bij de werkgever komen te liggen. Ziekte is er één van. U hebt een contract getekend bij uw werkgever over het leveren van arbeid. Indien u ziek wordt kan u uw contractuele verplichting niet leveren. Indien u zich dus ziek meld doet u wettelijk gezien een beroep op loondoorbetaling volgens wetboek 7, artikel 629 lid 1.
Castle
6 jaar geleden
De werkgever kan dus laten toetsen of de melding wel terecht is. Ook de regels omtrent bereikbaar zijn en thuis blijven zijn normaal. Bij ons is dit ook zo. Als iemand ziek is en boodschappen moet doen of naar de huisarts moet gaan dan moet hij dit doorbellen. Als een werkgever iemand wantrouwt door een verleden in ziekteverzuimverleden die de persoon heeft dan zal hij dit eerder doen. Je hebt mensen die voor elke wissewasje thuis blijven.
Castle
6 jaar geleden
Vervolgens moet het werk doorgaan en moet er naast de acties (werknemer spreken, acties ondernemen arbo, etc) ook vervanging geregeld moeten worden voor de ziekte werknemer die ook weer betaald moet worden. Helemaal gek is het dus niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind doorbellen wanneer je naar de huisarts of apotheek moet gaan van de zotte. Dit lijken wel stasi praktijken. De werkgever mag GEEN controle uitvoeren op wat jij tijdens je ziekte doet. Hij mag alleen controleren of de ziekte terecht is en je daardoor geen werk kan verrichten voor hem kan verrichten. En dit doet hij dmv de arboarts.

Antwoorden (1)

De meeste bedrijven zullen niet zo snel een arbodienst inschakelen (ik heb bij mijn werkgever nog nooit controle van de arbodienst gehad, zelfs niet bij 3 weken ziekte) en zulke strenge regels stellen, maar het mag wel. Misschien heeft jouw werkgever vanuit het verleden slechte ervaringen met fraude omtrent ziekmeldingen en is men daarom zo streng.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Ja, dit mag; de werkgever mag controleren of je werkelijk ziek bent, en als je ziek bent, ben je thuis.
Hoewel ik de eis van 'toestemming' om naar de apotheek te gaan erg streng vindt; ik zou zeggen dat je dit moet melden. Alternatief is om en huisgenoot te sturen.