Kan werkgever andere functie werkzaamheden aan je verplichten?

Ik werk 5 jaar voor een bedrijf waarvan nu 8 maanden in mijn huidige functie, er is een reorganisatie aan de gang waardoor mijn functie nu heel rustig is. Op andere afdelingen zijn er veel mensen ontslagen, dit ging op een hele vervelende niet nette manier waardoor er ook mensen nu vrijwillig zijn opgestapt en ze een te kort hebben. Kan mijn baas mij nu verplichten om deze werkzaamheden van mijn oude functie er weer bij te gaan doen? Omdat mijn functie zo rustig is nu?

Ik heb hier bij een normaal bedrijf nooit problemen mee maar omdat ze echt niet netjes omgaan met de mensen heb ik nu gewoon geen zin om nog mijn oude werkzaamheden op te pakken ook om dat het werkzaamheden zijn die ik echt niet leuk vind.

Daarbij is er 70% kans dat mijn huidige functie ook gaat “vervallen” over 6 maanden. maar dat drukken ze nu nog de kop in. (Dit hebben ze tot een uur voor de vorige ontslag ronden ook gedaan)

Wat zijn mijn rechten? Kan ik het weigeren om die andere functie op te pakken enkel omdat ik die werkzaamheden vroeg heb gedaan? En ik nu al een rot loon heb en die werkzaamheden niet keuk vind

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Een werkgever mag van een werknemer "naar redelijk" vragen dat hij andere taken op zich neemt. Wat redelijk is, is niet altijd even duidelijk, maar als het gaat om taken die je in het verleden ook gedaan hebt en dus kunt doen, zal dat algemeen als een redelijk verzoek beschouwd worden. Jij bent in dat geval inderdaad verplicht daar gehoor aan te geven, anders is er sprake van werkweigering en dat kan reden voor ontslag zijn.

Als ik je verhaal zo lees, lijkt het me raadzaam dat je snel naar een andere werkkring omziet en tot die tijd je er bij neerlegt als je in goed overleg niets kunt bereiken.