Mag bedrijfsarts vragen om prognose aan behandelende arts ?

Bedrijfsarts kan na schriftelijke toestemming werknemer vragen stellen aan behandelende specialist omtrent diagnose. Maar geldt dit ook voor de prognose ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja natuurlijk

Antwoorden (1)

Juridisch gezien mag deze vraag gesteld en beantwoord worden (mits er toestemming is), maar er zijn deskundigen die vinden dat artsen dit niet zouden moeten doen. Een prognose is immers maar een schatting die achteraf niet altijd valide en betrouwbaar blijkt, terwijl die schatting wel van invloed kan zijn op het oordeel over de belastbaarheid van de patiënt ten aanzien van werk.

Er spelen vaak grote financiële belangen; daardoor begeeft de behandelend arts zich op glad ijs in een complex krachtenveld. De door de prognose benadeelde partij (of dat nu de medewerker, werkgever of uitkeringsverstrekkende instanties is) zou zelfs met succes kunnen procederen tegen de arts die de prognose verstrekt heeft en kunnen proberen daar de schade te verhalen. Ook een berisping via een tuchtzaak voor het geven van een prognose waarvoor deze niet bedoeld is, behoort tot de mogelijkheden.