Heeft het weigeren van een nieuw functieprofiel consequenties?

Een paar maanden geleden kreeg ik een brief thuis met mijn nieuwe functieprofiel inclusief nieuwe titel en omschrijving. Hieruit blijkt dat mijn functie o.a. veel extra verantwoordelijkheden krijgt.

Uiteraard wil ik voor deze extra verantwoordelijkheid ook beloond worden. Echter gaan ze hier bij onze HR-afdeling niet mee akkoord. Zelfs mijn leidinggevenden hebben al weken hun best gedaan voor mij maar ook zij krijgen niets voor elkaar.

Ik heb de brief dan ook nog steeds niet ondertekend omdat ik het niet eens ben met de beloning t.o.v. de nieuwe functie. Kan ik dit gewoon weigeren? Wat zijn de consequenties als ik zoiets weiger?

Ik heb trouwens al een paar jaar een vast contract.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
paulus811
6 jaar geleden
Ik zou eerst bewijzen dat je de nieuwe verantwoordelijkheden aankunt, een salarisverhoging komt dan meestal vanzelf. Als de functie daadwerkelijk veel zwaarder is dan je huidige zou ik aansturen op een herwaardering naar een hogere schaal (als jouw bedrijf die kent). Aan een hogere schaal zit automatisch een hoger salaris gekoppeld als gaat dat pas bij de meeste organisaties in bij een volgende salarisronde.
Antoni
6 jaar geleden
Misschien is er overleg mogelijk met de hoogste baas, dus de verantwoordelijk manager van de HR-afdeling? Waarschijnlijk kom je dan terecht bij de directeur van het bedrijf of de organisatie.
paulus811
6 jaar geleden
Direct naar de hoogste baas stappen wordt niet door iedere leidinggevende gewaardeerd. Die voelt zich vast en zeker gepasseerd. Ik zou er toch eerst met de direct leidinggevende uit proberen te komen en indien nodig pas dan aankondigen dat je het hogerop zoekt.

Antwoorden (1)

Dat ligt eraan wat hierover in je arbeidsovereenkomst of cao is vastgelegd. Als er in de cao of in je arbeidsovereenkomst niets is vastgelegd over wijzigingen van je functie, dan kan je werkgever een beroep doen op goed werknemerschap of redelijkheid en billijkheid. Dan nog ben je als werknemer in principe niet verplicht om direct in te stemmen met een functiewijziging. Wel heb je als werknemer de plicht om open te reageren en positief in te gaan op redelijke voorstellen waar je werkgever mee komt. Zomaar ‘nee’ zeggen doet je zaak geen goed. Ik kan niet beoordelen wat de functiewijziging precies inhoudt en of een salarisaanpassing gerechtvaardigd is. Overleg daarover nog eens met je werkgever, en onderbouw dat goed met argumenten. Redelijkheid en billijkheid geldt ook voor je werkgever. Mochten jullie er niet uitkomen, dan kun je de zaak eventueel voorleggen aan de rechter, maar realiseer je dat dat de arbeidsverhouding mestal geen goed doet. Je zult dan zelf moeten beslissen of deze route het waard is.