Hoelang is een werkgever verplicht om jouw salarisstrook te bewaren?

Ik heb in 2012 gewerkt bij tomaten. Had toen vele uren gemaakt en dat ook opgeschreven. Maar door een foutje op mijn mobiel waren al mijn opgeschreven uren verwijderd. Heb toen ook maar 80 euro in mijn rekening gekregen, terwijl ik veel meer had gewerkt. Heb nu een aantal vragen erover: Hoelang is een werkgever verplicht om mijn salarisstrook en jaaropgave te bewaren? Zou ik dat geld nog terug kunnen krijgen na 3 jaar? Zo ja, welke procedures moet ik dan ondergaan? Wat zijn mijn rechten?
Alvast bedankt iedereen voor jullie reacties.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
waarom ben je hier niet eerder achter aan gegaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De fiscale bewaarplicht kent een termijn van zeven jaar.
Dus ja, je loonstrookje zou gewoon nog aanwezig moeten zijn bij deze ondernemer. Op je overige vragen durf ik geen antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Had er niet aan gedacht om eerder te gaan, dacht: 80 euro is wel beter dan helemaal niet. Wist toen niks van mijn rechten.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
je kunt nu natuurlijk nooit meer aantonen, dat je 3 jaar geleden meer uren gewerkt hebt, dan je uitbetaald hebt gekregen. enkel een bewering is natuurlijk niet voldoende.
gvrox
8 jaar geleden
Op die salarisstroken/jaaropgave zal dan toch precies staan wat je betaald hebt gekregen, gebaseerd op de foutieve uren ? Het lijkt me niet dat je daar dan wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb nooit een salarisstrook of jaaropgave gekregen

Antwoorden (1)

De fiscale bewaarplicht is 7 jaar. Een jaaropgaaf wordt eenmalig verstrekt en daar ben je verder zelf verantwoordelijk voor.

Als je toen maar 80 euro hebt gehad en heel veel uur hebt gedraaid dan lijkt het voor mij alsof het over vakantiewerk o.i.d. gaat. In principe maakt dat echter geen verschil, mits je wel een loonstrook of jaaropgaaf hebt gehad. Dat betekent namelijk dat je in zijn administratie zit en hij dus verplicht bewaard moet hebben.

Maar omdat je uren in je telefoon zaten en die weg zijn betekent dat volgens mij dat je geen urenbriefje hebt wat onder je salaris ligt. Het zou mij dan ook niks verbazen als de hele transactie zwart is gegaan. En dan zit je niet in zijn administratie en is er dus ook niks om op terug te vallen.

En je had natuurlijk beter gelijk aan de bel kunnen trekken....