Is het verstandig een tijdelijke leuke baan aan te nemen nu ik bij een minder leuke werkgever uitzicht heb op een vast contract?

Vanmorgen heb ik een gesprek gehad bij een bedrijf waar een hele leuke functie vrijkomt, maar tijdelijk tot en met maart. De functie sluit aan bij mijn wensen en het bedrijf is wat flexibeler dan mijn huidige werkgever. Bij mijn huidige werkgever heb ik het niet slecht maar ook niet goed naar mijn zin en weinig uitdaging, wel zicht op vast contract. Salaris en arbeidsvoorwaarden bij nieuwe werkgever zijn nog niet bekend. Ik ben 33 jaar, werk nu 3 dagen straks wellicht iets meer. Wij hebben mijn salaris nodig om de dingen te doen die we nu doen. Wat is verstandig? Wat zijn de mogelijkheden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (9)

Heb je het geld nodig? heb je een gezin te onderhouden?? als dat niet dat geval is zou ik voor de nieuwe uitdaging gaan, na maart komt er wel weer wat nieuws!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk.
Zekerheid van een vast contract is leuk, maar als je je zelf niet lekker voelt met je werk, dan vraag ik me af hoeveel zekerheid waard is. Je brengt toch een behoorlijke tijd van je leven door op je werk.

Ik zou in ieder geval nog eens op gesprek gaan bij de nieuwe werkgever en eerst duidelijk krijgen hoe het salaris en de arbeidsvoorwaarden worden. Dan kun je hem ook direct vragen of er als jij goed functioneert eventueel nog kans zijn bij zijn bedrijf na eind maart. Misschien is het antwoord dan wel ja en dan wordt de keus weer een stuk makkelijker.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is op het moment denk ik niet verstandig om als je een vaste baan hebt, die op te geven voor een tijdelijke baan, hoe leuk deze ook is (of lijkt).
Als je het niet meer naar je zin hebt bij je huidige werkgever, kun je misschien ook een andere oplossing zoeken. Wellicht zijn er mogelijkheden om binnen hetzelfde bedrijf door te groeien naar een functie die je wat meer uitdaging kan bieden, of kun je meer verantwoordelijkheden krijgen, waardoor je het werk weer leuk gaat vinden.
Anders kun je ook altijd nog rustig verder kijken. Je hebt een baan, dus je hebt geen haast om een andere te vinden. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat je straks een andere baan vindt die net zo leuk is, maar waarbij je wel uitzicht hebt op een vast contract. Tot die tijd heb je dan in ieder geval de zekerheid van een vast contract en het salaris wat gewoon blijft binnenkomen.
Werken doe je uiteindelijk toch om het geld te verdienen wat je nodig hebt om (leuk) te leven, en die zekerheid is ook wel wat waard!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in deze tijd dat beetje vastigheid dat er bij je huidige werkgever aan lijkt te komen maar met twee handen aanpakken.

En vergeet niet..nergens is het altijd perfect. Overal is er wel iets. Dus houd je baan van nu maar fijn.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat eens met je huidige werkgever. Geef aan dat je een andere baan kunt krijgen, maar dat je wilt blijven als je een vaste baan krijgt en meer uitdaging. Gebruik deze mogelijkheid om je situatie te verbeteren.

Als je huidige werkgever nergens op wil ingaan, dan is het verstandiger om te kiezen voor een nieuwe uitdaging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 'vaste' baan is ook niet zo vast als dit klinkt. Bij gedwongen ontslagen en crisis kun je alsnog ontslagen worden. En belangrijker als jij het werk niet leuk vind zul je zelf op een gegeven moment ontslag nemen.

Dus zorg dat je duidelijk alles op papier hebt staan voor de overstap en ga ervoor. Komen jaar in November begin je dan weer met solliciteren, en als er nu 2 bedrijven zijn die je willen hebben heb je in maart ook weer een goede kans op een nieuwe baan.

Stap 1. Onderhandel over salaris, arbeidsvoorwaarden enz.
Stap 2. Zijn deze naar je zin? Zeg je huidige baan op
Stap 3. Ga aan het werk
Stap 4. Begin in november met het zoeken naar nieuw werk zo zit je waarschijnlijk geen periode zonder inkomsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar ga je voor, het onbekende of het bekende?

Wat in ieder geval nog niet klopt in jouw verhaal is die 'leuke baan' terwijl je dit nog niet weet, daar je het alleen kunt weten als je het geprobeerd hebt.
Voor nu zal het zijn 'lijkt een leuke baan'. Maar of het dat ook is moet je nog maar afwachten. Misschien is het werk wel leuk, maar de collega's niet, of is het teveel stress?

Kortom het is een grote onbekende.

Daarintegen het bekende. Inmiddels minder leuk geworden. Misschien doordat het een sleur is geworden.
Ook daar is nog een onbekende factor. Je zegt namelijk: "uitzicht op vast contract". Dus je hebt het nog niet. En aangezien je al in een sleur zit (geen uitdaging), zal je dit ook uitstralen. Dus wil jouw huidige werkgever je dan nog wel voor vast?

Mag ik ook concluderen dat je nog niet zo lang werkt bij je huidige werkgever? (anders zou je wel een vast contract hebben).
Dan mag je ook concluderen dat die werkgever minder leuk is dan je dacht. Dus geprobeerd en als niet goed genoeg bevonden.

Nieuwe werk is t/m maart (2011?), dat is bijna een jaar. Werk je al zo lang bij je huidige werkgever?

Ik zou voor die nieuwe baan gaan. Binnen een jaar kan je heus wel beoordelen of het verlengt kan worden, of het leuk is, of je wat anders wilt.
Nieuwe baan is ook een nieuwe uitdaging, dan kom je ook weer tot leven op je werk.

----

Of wil je misschien vluchten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn risico mijders en risico zoekers. Als jij een risico mijder bent, dan moet je zeker dat vaste contract kiezen... Jij moet dus zelf kiezen en niet hier vragen.
Ik heb zelf altijd een vast contract vermeden. Bij mijn eerste baan, boden ze direct een vast contract. Ik werd aangenomen, maar ik heb ontslag genomen voordat ik echt begon te werken. Een vast contract is voor mij iets engs, iets aal zo'n ketting aan je voeten als in een Amerikaanse gevangenis film.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er van overtuigd dat het goed voor je is om de dingen te doen waar je van geniet en waar je energie uit haalt. Een aantal vragen zijn voor jou van belang te beantwoorden:
- hoe zeker is dat vaste contract?
- ligt dat al vast op papier?
- wat gaat er mis als je tijdelijk geen vast inkomen hebt?
- hoe flexibel ben je dan zelf om alles aan te pakken om inkomen te krijgen en gelijktijdig te zoeken naar iets anders?
- hoeveel kans heb je op een andere passende baan die zo aansluit bij je wensen en jou meteen een vast contract aanbieden?

Naar aanleiding van je uitleg denk ik dat je voorlopig (zeker tot maart 2011) inkomsten hebt met die nieuwe functie. Je hebt dus een behoorlijke tijd om ondertussen te kijken naar een andere/aansluitende baan of gelijke baan met meer zekerheid.

Niets is zeker in het leven en daarom is het van belang dat je de dingen doet waar je blij van wordt, uitdaging in vindt en genoeg zekerheden bieden om niet in de problemen te komen.

Ik wens je veel succes met je besluit.