Hoe forensisch patholoog worden?

Wat moet je na het middelbaar studeren als je forensisch patholoog wilt worden?
Dankjewel voor het antwoord!

6 jaar geleden
12.8K
Erna55
6 jaar geleden
Heb je bij google al gekeken ?
forensisch patholoog : bv https://carrierestart.qompas.nl/branches_en_beroepen/beroep/Patholoog-anatoom/171
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eerst de universitaire studie geneeskunde die zes jaar duurt. Daarna nog ongeveer ruim vier jaar de speciale opleiding voor patholoog anatoom.
Forensisch patholoog kan men niet zomaar worden, daarvoor moet men worden gevraagd door het NFI die de speciale opleidingen verzorgd.
In Nederland is maar een zeer klein aantal forensisch pathologen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het Nederlands Forensisch Instituut die de speciale opleidingen verzorgt
https://www.forensischinstituut.nl/forensisch-onderzoek/pathologie-forensische

Antwoorden (1)

Om als forensisch patholoog te worden aangesteld moet men een medische opleiding hebben afgerond en geregistreerd staan als arts.

Je moet op het VWO in elk geval het profiel Natuur & Gezondheid of het profiel Natuur & Techniek hebben gedaan. Na de opleiding Geneeskunde moet je je nog zo’n vijf jaar specialiseren tot Patholoog.
Dus geneeskunde studeren aan de universiteit en je specialiseren in de pathologie.
Binnen het deskundigheidsgebied forensische geneeskunde kunnen twee praktijkgebieden worden onderscheiden:
– Klinische forensische geneeskunde (in Nederland verricht door forensisch geneeskundigen) die zich voornamelijk richt op onderzoek op levenden.
– Forensische pathologie die zich voornamelijk richt op overledenen en op het verrichten van een medisch-juridische of gerechtelijke sectie.

Een aanstelling als gerechtelijk deskundige kan pas als men voldoet aan de wettelijke eisen om opgenomen te kunnen worden in het Nederlands Register Gerechtelijk Deskundigen (NRGD) .
Deze eisen zijn vastgelegd in de wet- en regelgeving:
Forensische Pathologie Omlijning 007.1, registratie-eisen en toetsingsprocedure – versie 1.1 (Januari 2014 – Januari 2018)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0034791/2014-02-10 Geldend van 10-02-2014 t/m heden
en in artikel 12 van het Besluit register deskundige in strafzaken
http://wetten.overheid.nl/BWBR0026190/2017-04-15#Artikel12

Toegevoegd na 16 minuten:
Hier een paar sites van forensisch patholoog Dr. Frank van de Goot, die behoort tot de absolute top in deze beroepsgroep