Kan ik mijn werkgever aanspreken op het feit dat ik mijn functie niet voldoende kan uitvoeren?

Ik heb een vast contract getekend voor een specifieke functie, voor 160 uur per maand. Er is te weinig werk (te veel collega's op dezelfde afdeling) voor mij om 160 uur te vullen met de werkzaamheden waarvoor dus getekend. Dit resulteert in het grotendeels opvullen van mijn werkweek met saaie klusjes. Wordt het tijd voor een nieuwe baan of kan is het de verantwoordelijkheid van mijn werkgever om voor voldoende werk te zoeken of anders een alternatief?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
MarBet
6 jaar geleden
In elk geval bespreken. Of je meer uitdagende klussen kunt krijgen is de vraag, je werkgever kan zeggen dat je gewoon die klusjes moet doen, dat het erbij hoort. Maar dan kun jij vervolgens inschatten of je dit nog wilt, of dat je op zoek gaat naar iets anders.

Antwoorden (1)

Of het tijd wordt voor een nieuwe baan, zul je zelf moeten beoordelen. Je geeft aan de er nu veel tijd wordt opgevuld met saaie klusjes. Als je dat geen probleem vindt, hoef je natuurlijk geen andere baan te zoeken. In veel bedrijven zijn nu eenmaal minder spannende klusjes die toch gedaan moeten worden. Maar als die de overhand gaan krijgen, kan ik me voorstellen dat je motivatie niet meer optimaal is. Eigenlijk zou je werkgever zelf al in de gaten moeten hebben dat hij te weinig werk heeft voor het aantal mensen dat voor die taken is aangenomen. gevolg zou dan kunnen zijn dat een of meer mensen ontslagen worden. Misschien ziet je werkgever dit als een tijdelijke dip en wil hij niemand ontslaan, en laat hij je daarom andere klussen doen. Daar is op zich niets op tegen, maar dat zou dan wel (mijn mening!) naar elkaar uitgesproken moeten worden. Als je werkgever dat niet doet, neem dan zelf het initiatief. Zeg gewoon dat je nauwelijks nog het werk krijgt waarvoor je bent aangenomen, en dat je dit niet motiverend vindt.