Mag een werkgever mij ziek houden?

Ik zat net tegen overspannen aan, beetje hoofdpijn ontstond er. Ben met griep naar huis gegaan en na een week de werkgever een brief geschreven voor uitnodiging met mij in gesprek te gaan met de arbo arts als mediator. Echter mijn werkgever is niet opkomen dagen en ik word in de ziektewet gehouden, terwijl er nu een enorme aanpassing is gedaan en waarvan ik vind dat ik dat wel aankan...Moet ik dan toch 2 uur maar werken of mag ik vrij zijn me weer beter te melden...(wil je werken,mag het ook weer niet)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Volgens mij staat het je vrij gewoon naar je werk te gaan en je beter te melden. Ik neem aan dat jij jezelf ook hebt ziek gemeld. Overigens kan dat wel gevolgen hebben voor je verhouding met je werkgever. Ik denk dat je (gezien de opstelling van je werkgever) na de betermelding er wel goed aan doet om in de administratie te controleren of je werkgever je weer beter heeft gemeld. Hiermee kan een hoop mis gaan, zie de bronvermelding. maar een betermelding kun je wel afdwingen, al zul je er (samen met iemand van de bond) wellicht wel boven op moeten zitten.

Het maakt in de praktijk veel uit of de situatie van ziekmelden-en-weer-betermelden zich voortdurend voor doet. Als je het idee hebt dat je werkgever graag van je af zou willen kan het wellicht geen kwaad om naar je bond te stappen voor advies. Veel afdelingen personeelszaken hebben alleen het belang van het bedrijf op het oog en zeker niet de belangen van het personeel; natuurlijk de goede niet te na gesproken! Maar het tegen de wil/ zonder medeweten ziek houden komt helaas voor. zie de bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo wel een werknemer of werkgever mag in beroep tegen beslissing ArBo arts . Dat gaat via het UWV . Raadpleeg de ARbo Vd procedure . Het kost jou , zo 100€. Een werkgever betaald 500€ bedragen zijn ongeveer . Wordt je in het gelijkgesteld dan kost het je niks . ( dacht ik ). Je ziekte verhaal is voor een werkgever nog al ? Beetje dit beetje dat en dan sl gelijk een Midiation , hoogst ongebruikelijk . Mogelijk om erger te voorkomen kiest hij er voor eerst op te laten knappen . Maar bespreek het met je ARBO arts . En is dat voor jou niet oke overweeg dan een beroeps procedure . Beterschap .