Als een gebouw ontworpen is, staan op de tekening alleen maar kale vloeren en wanden. Als binnenhuisarchitect (ook wel interieurarchitect genoemd) kijk je hoe je het gebouw kunt ‘aankleden’ en het sfeer en uitstraling kunt geven. Je weet heel veel van kleuren, lichtinval en materialen zoals vloerbedekking en stoffen. Je geeft vorm aan de dagelijkse omgeving van de gebruikers van het gebouw. Door jouw vormgeving geef je hen identiteit.

Aan de hand van gesprekken met de opdrachtgever en de architect komt het creatieve proces op gang. Je maakt een eerste ontwerp voor een bruikbaar en leefbaar gebouw, of deel daarvan, en maakt een begroting van wat het gaat kosten. De schets en de voorlopige begroting bespreek je met beiden. Pas wanneer zij de schets en begroting goedkeuren, maak je alles definitief. Je maakt plattegronden, maquettes, meubeltekeningen en driedimensionale visualisaties. Daarmee laat je degenen die jouw ontwerp uit moeten voeren (aannemers, interieurbouwers, schilders, stoffeerders), zien hoe dit moet en welke materialen en kleuren zij moeten gebruiken.

Er komt dus van alles bij kijken. Daarom moet je als binnenhuisarchitect niet alleen creatief zijn, maar ook technisch inzicht hebben. Wat kan bouwtechnisch wel/niet, moet het ontwerp van de architect nog aangepast voor het optimale interieur-effect, voldoet jouw ontwerp aan de bouwvoorschriften? Ook moet je klantgericht en innovatief zijn, kunnen presenteren en kennis van ontwikkelingen in mode en stijl hebben. Voor dit laatste bezoek je regelmatig beurzen en hou je vakbladen bij.
Amadea