Werkgever wilt mij boven contract en buiten beschikbaarheid inroosteren, kan dit?

Beste lezers,

zojuist ben ik thuis gekomen van mijn vakantie, bij thuiskomst, keek ik naar mijn werkrooster en zag hier enkele opvallende dingen; maar eerst wat informatie over mij:
Functie: Teamleider (Team aansturen, controle's en werkvoorbereiding)
Contracturen: 20 (80 uur per periode)
Afspraken CAO: maximaal 2 avonden, tenzij anders afgesproken
Extra afspraken: Geen
Geschiedenis: in het verleden vaak boven contract gewerkt, uren niet uitbetaald gekregen en geen mogelijkheid gehad om deze op te nemen.

Huidige situatie:
Voor komende week (week 33 sta ik 26,5 uur ingeroosterd over 6 dagen, waarvan de zondag 200% is(4,5 uur). Van deze 6 dagen werk ik 5 dagen tot sluit (dus de avond) en enkele dagen vallen buiten mijn beschikbaarheid.
Weekoverstijgend:
Zondag op maandag, heb ik geen 11 uur rust tussen mijn shiften,
Week 34:
Deze week sta ik maar 13,5 uur ingeroosterd waarvan 1 zondag (5 uur x 200%), waarvan ook 1 dag buiten mijn beschikbaarheid.

Concreet mijn vragen:
1: kan een werkgever mij verplichten dit te werken
2: kan een werkgever van mij verwachten dat ik mijn 20 uur werk verspreid over zo veel dagen, zeker aangezien dit niet nodig is i.c.m. de aard van mijn werk

Toegevoegd na 2 uur:
Edit: Ik val onder het VGL CAO*

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onder welke cao val jij? Is er sprake van gemiddeld 80 uur per periode?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ha Juuls, ik val onder het VGL CAO. de afgelopen maanden heb ik allemaal rond de 80 uur per periode gewerkt of aangevuld d.m.v. vakantie die ik in het verleden opgebouwd heb.
Mijn contract gaat uit van 80 uur per periode, maar wij roosteren in op uren per week. Normaal werk ik dat dus ook (18 tot 22 uur) verspreid over 3 of 4 dagen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je contract uitgaat van 80 uur per week, dan kan je de ene week veel in worden geroosterd en de andere week weinig.Als het in totaal maar bij de 80 uur is. Dus hoezo zou er sprake zijn van boven contract en buiten beschikbaarheid? Staat er in je contract welke dagen en uren je werkt? Als dat er niet in staat, kun je op elke dag en op alle tijden worden ingeroosterd.Ik neem aan dat je 'normaal' wat reguliere werktijden hebt, maar het is nu vakantietijd en de poppetjes moeten van opening tot sluiting gevuld staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
*80 uur per periode bedoel ik, niet per week.

Antwoorden (1)

Het is een beetje een onduidelijke vraag; maar op een ding kan ik antwoord geven. Ja je werkgever kan de uren zo opsplitsen. Het staat namelijk al in je eigen verwoording. Het is 80 uur per periode. Dus zolang die periode niet meer dan 80 uur overschijd is er niets aan de hand voor de werkgever. Qua werken buiten beschikbaarheid: staan die afspraken zwart op wit? Bespreek het gewoon even met je leidinggevende zou ik zeggen. Niet gelijk klagen, maar gewoon vragen waar het rooster vandaan komt.