kan ik zomaar omlaag gaan op werk qua schaalniveau?

Ik ben een tijdje gelden aangenomen. Hierbij werd ik op schaal 1 geplaatst die heeft een standaard loon van 9,56 per uur. Dit houd in dat ik dit bedrag net zolang krijg tot ik in schaalniveau 2 wordt geplaatst( dus niet leeftijdsgebonden). Mijn baas die mij die tijd in dienst heeft genomen is inmiddels ontslagen. Hier is een nieuw persoon in plaats voor gekomen. Deze wil mij echter van schaalniveau 1 afhalen en mij op schaalniveau 0 neerzetten( deze is gebonden aan leeftijd) hierdoor zou ik nog maar 4,95 per uur verdienen. Dit is een verschil van bijna 4,50 per uur. Kan dit zomaar? Ze geeft aan dat het uurloon te hoog is en ze voor dat geld twee andere mensen kan aannemen. In mijn CAO kan ik niks vinden over het dalen van schaalniveau en het uurloon daarvan. Iemand die er iets meer over weet of kan zeggen? Mijn contract loopt 30 juni af en wordt dus alleen verlengt als ik akkoord ga.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
nounka
6 jaar geleden
Misschien een manier om ervoor te zorgen dat je 'niet akkoord' zal zijn tegen de tijd van die verlenging. En zijn er geen minimumlonen in Nederland? want vijf euro per uur is toch wel heel weinig.
dat zou met een 38 uurweek komen op 190 euro per week en dus amper 760 euro per maand. En verder denk ik ook dat er zo iets is als 'verworven rechten'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Chici vaak is het stikken of slikken. Raar dat men je eerst zo hoog inschaalde en nu op basis van leeftijd de helft minder . Per 1 juli krijgt iedereen vanaf 21 jaar het volle minimum loon . Dus teken niet voor een salaris maar voor het wettelijke minimum Ik begrijp dat je baas je niet schriftelijk je in kennis heeft gesteld van zn voornemen voor 30 mei ? Pang dat is al verwijtbaar en dat kost haar geld. Overweeg of in de WW in te gaan met 70% van je oude salaris of Accord te gaan met je nieuwe leeftijd salaris Dat laatste raad ik je aan gelet op de nieuwe wetgeving dat je bij 21 jaar toch je volle salaris gaat krijgen . Ja je baas mag bij een nieuwe overeenkomst een nieuw salaris en nieuwe werk tijden eisen ja dat wel in de mogelijkheden van de wet dus minimum loon enz. Een werk gever moet 30 dagen van te voren schriftelijk aan geven of hij je AO verlengt of niet. Zo niet dan volgt een boete en die is voor jou. Succes

Antwoorden (2)

Als er in jouw bedrijf een CAO geldt met loonschalen, staat daar waarschijnlijk ook in welke functie bij welke schaal hoort (functiewaardering). Zo staat bijv. in de CAO van de supermarkten dat een vulploegmedewerker in functieschaal A zit. Als dat ook in jouw CAO zo is, kun je je daar op beroepen. Het gaat er dan immers niet om wat je baas daar van vindt, maar wat er in de CAO is vastgelegd. Je baas kan je in dat geval alleen terugzetten als je functie ook omlaag gaat (bijvoorbeeld minder verantwoordelijkheden of eenvoudigere taken).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij een nieuw contract mogen nieuwe afspraken gemaakt worden. Het salaris mag aangepast worden en ook de uren die je werkt. Het contract loopt van rechtswege af en er hoeft geen reden gegeven worden voor niet verlengen.
Dat is de reden waarom ook veel supermarkten met tijdelijke jeugdige krachten werken, ze kunnen ze na de tijdelijke periode gewoon ontslaan voordat ze in de volwassen schalen komen.
Een werkgever moet zich wel aan de wet, cq de cao houden.
De jeugdschalen worden in veel cao's niet gekoppeld aan functies, het kan dus goed zijn dat jij in jouw cao hier niets over vindt. Als dit echt zo is, heb je echt geen poot om op te staan. Ik weet niet onder welke cao je valt dus kan het niet voor je opzoeken.

Het is dus bitter en misschien ook wel oneerlijk, maar ik denk niet dat er veel aan te doen is. In de link heb ik wat info toegevoegd.