Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een regeleling voor hoge boeken/materialenkosten op het MBO?

De school waar ik volgend jaar naar toe ga kost ongeveer 800 euro voor boeken en materialen. Is hier een regeling voor want wij kunnen dat niet zo betalen.

Toegevoegd na 31 seconden:
Zelf ben ik 16

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
932
Antoni
7 jaar geleden
Informeer bij de opleiding over een betalingsregeling. Je zal niet de eerste zijn die daarnaar vraagt.
Antoni
7 jaar geleden
Je gaat pas volgend jaar naar die school. In de zomervakantie kan je dus (vakantie)werk doen om zo een aanzienlijk bedrag zelf te kunnen betalen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Daar zijn verschillende oplossingen voor:

1. Je kan gebruikmaken van het noodfonds van de school;
2. Je kan bij de gemeente bijzondere bijstand aanvragen voor de schoolkosten;
3. Je kan terecht bij de stichting Leergeld voor een bijdrage,

want in dit artikel http://www.volkskrant.nl/binnenland/schoolkosten-voor-steeds-meer-mbo-leerlingen-niet-te-betalen~a4280206/ uit de Volkskrant van 12 april 2016 vond ik daarover deze informatie:

"Schoolkosten voor steeds meer mbo-leerlingen niet te betalen

(...)

De MBO-raad merkt dat er meer verzoeken binnenkomen voor financiële hulp bij de noodfondsen van de scholen. Gemeenten krijgen meer aanvragen voor bijzondere bijstand ten behoeve van schoolkosten, zegt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De stichting Leergeld www.leergeld.nl, die kinderen helpt die hun school of sport niet kunnen betalen, draagt nu aanzienlijk vaker bij aan de schoolkosten voor mbo-leerlingen."

Volgens de minister van Onderwijs (Bussemaker) kunnen scholen 'desnoods tweedehands' lesmateriaal inkopen, staat verder nog in het artikel.
(Lees meer...)
Antoni
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding