mag het schoonmaak bedrijf zomaar minder uren uitbetalen?

Ik heb een vast contract voor ongeveer 14 uur per week. Nu vallen er binnenkort wat uren weg omdat een klant naar een kleiner pand is verhuisd en dus minder tijd wil besteden voor schoonmaak en een andere klant is overgenomen door een ander schoonmaak bedrijf. Ik werkte al meer dan anderhalf jaar op dat laatste pand maar heb besloten om niet voor nog een ander schoonmaak bedrijf te werken en bij mijn huidige werkgever te blijven (heb trouwens ook nooit een aanbieding gehad van dat andere bedrijf)

Nu is mijn werkgever verplicht mij nieuw werk te vinden voor die uren en ze zeggen ermee bezig te zijn maar ze hebben nog niets. Deze maand valt al een deel van de uren weg.

Nu is mijn vraag: kunnen ze het maken om mij de uren die nu wegvallen niet uit te betalen zolang ze geen vervanging hebben? Of moeten ze het allemaal gewoon doorbetalen ondanks dat ze nog geen vervangend werk voor mij hebben? En mochten ze niets kunnen vinden, mogen ze dan zomaar een nieuw contract maken met minder uren erop minus de weggevallen uren?

Ik zie het bedrijf er wel voor aan dat ze mij ineens minder gaan uitbetalen ondanks dat ik die uren op een vast contract heb staan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet zomaar. In eerste insanatie geldt; 14 uur is 14 uur, of er werk voor je is of niet. Je werkgever kan natuurlijk wel deeltijdontslag aanvragen, maar dat moet formeel (evt via rechter of UWV) geregeld worden.