Mijn 14 jarige dochter vroeg of ze foto's voor stocksites mag verkopen? Mag zij als 14 jarige dat doen?

Ze heeft haar foto's al is een keer laten zien aan echte fotogravers. En ze heeft er dus wel talent voor. Ze wil graag een zakcentje verdienen. Want op deze leeftijd mag je toch alleen maar kranten brengen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Eén van de meest bekende stock-fotografie sites, iStockphoto.com, heeft bijvoorbeeld een beperking voor minderjarigen vanwege de (Amerikaanse) wet om bepaalde contracten te mogen laten tekenen. Dat is bijvoorbeeld als je een "releaseform" wilt laten tekenen door iemand van wie je een portret hebt genomen, of herkenbaar op de foto staat.

Zo lezen we ook:

"11. Age and Responsibility

You represent and warrant that you are of sufficient legal age to use the Site and to create binding legal obligations for any liability you may incur as a result of the use of the Site. You agree to be responsible for all of your use of the Site (as well as for use of your Member Name and password(s) by others, including without limitation, minors living with you). You agree to supervise all usage by minors of the Site under your name or account."

(http://www.istockphoto.com/nl/legal/membership-agreement)

Dus in dit geval ben je onder je eigen naam verantwoordelijk voor de minderjarige kinderen die gebruik maken van je account.

Maar je kunt ook een formuliertje opvragen bij de helpdesk van istockphoto.com om garant te staan voor je 14-jarige dochter zodat ze haar foto's legaal op haar eigen naam kan uploaden. Daarin wordt o.a. gevraagd naar scans van documenten van uw identiteit en die van uw dochter. (Contact via: http://www.istockphoto.com/nl/contact_ticket.php)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!
tinus1969
7 jaar geleden
@AnimalsMyLove, @BarendV: iStockphoto heeft die beperking niet zefl bedacht; in de meeste landen (waaronder Nederland) zijn minderjarigen niet handelingsbekwaam. Je dochter mag dus niet zelf (commercieel) verkopen. Dat mag alleen via jou, alleen jij kunt contracten afsluiten. Handlichting is pas mogelijk vanaf 16 jaar, en betekent bovendien een gang naar de rechter.
BarendV
7 jaar geleden
Natuurlijk Tinus. Ik werk overigens zelf in de grafische sector en maak dagelijks gebruik van stockfotografie via Shutterstock.com. Ook Amerikaans. Maar wellicht nog intressant voor de vraagsteller.