Zou een werkgever een vorige werkgever contacteren als je nog student bent?

Hallo

Ik wil dus solliciteren voor een part-time baan. En nu heb ik gehoord dat werkgevers, je vorige werkgevers zullen contacteren als je ergens anders eerder hebt gewerkt. Is dit dan ook het geval voor part-time banen? Waarom ik dit vraag is omdat ik eerst bij een bedrijf werkte dat me al op de 1ste dag wetterlijk niet toegestane tijden gaf (34 uur per week terwijl ik maar 12 uur per week mag werken). En toen ik er wat van zei, zeiden ze dat ze niet met halve uren werken. Wat overgins raar is aangezien ze jongeren aannamen voor een part-time job en niet fulltime, maarja. In ieder geval. Aangezien al dat alles zo rommelig is gelopen. Ben ik een klein beetje bang dat mocht de volgende werkgever mijn vorige werkgever willen contacteren, dat dat misgaat. Dus kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Meestal geef je bij een sollicitatie een referentie op van een vorige werkgever of bijvoorbeeld een stagebedrijf. Dit kan ook van een docent zijn waarmee je in een project hebt samengewerkt, of oud-studenten, klanten/cliënten, opdrachtgevers, etc. Kies personen/organisaties uit die een positief beeld van jou kunnen schetsen. Het gebeurt wel eens dat werkgevers vorige werkgevers zomaar benaderen, maar netjes is dit niet. Meestal geef je hier toestemming voor, of geef je dus een referent op. Je kunt stagebegeleiders of docenten ook een referentiebrief laten schrijven, zodat je positieve ervaringen op papier hebt. In het geval van negatieve berichtgeving over jou, heb je dan een tegenargument.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hm, zou het dan het beste zijn om mijn vorige "Baan" maar weg te laten? Ik heb er letterlijk maar 7 uur gewerkt en een account op jouwloonstrook etc. Maar aangezien het maar 7 uur was, weet ik niet of ik het wel of niet zou moeten toevoegen aan mijn werkervaring.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je ergens maar 7 uur hebt gewerkt dan ga je dat niet op je CV zetten. Dat is onzin.