ik wil advocaat worden maar zit nu op TL wat moet ik doen?

ik wil graag advocaat worden. Na de TL hoop ik HAVO te doen. Wat moet doen na mijn HAVO diploma? En als ik havo niet haal wat dan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Om advocaat te worden moet je een universitaire opleiding volgen. Om een universitaire studie te kunnen doen, heb je een VWO diploma nodig. Dan is Havo niet voldoende.
Als je het VWO diploma hebt kun je aan diverse universiteiten in Nederland rechten gaan studeren.
Je kunt met een HAVO--diploma op niveau 4 doorstromen naar het HBO. Je kunt dan vaak diverse vrijstellingen krijgen voor verschillende vakken of misschien zelfs een verkorte HBO opleiding gaan doen. Ook kan het gebeuren, dat er andere eisen zijn, waar de hogescholen jou alles over kunnen vertellen.
Met een afgeronde propedeuse HBO-rechten kun je toegang krijgen tot de studie Rechtsgeleerdheid aan de universiteit. Je volgt dan de hele rechtenstudie. Als je een afgeronde HBO-opleiding rechten hebt, kun je bij sommige universiteiten een schakelprogramma volgen (= verkorte bacheloropleiding). Daarna volg je een master rechtsgeleerdheid.
Om advocaat te worden moet je een bachelor Rechtsgeleerdheid en een master Nederlands recht aan een Nederlandse universiteit hebben afgerond. Tijdens je opleiding kun je ‘civiel effect’ behalen, hiermee voldoet de opleiding aan de eisen voor toegang tot zowel de advocatuur als ook de rechterlijke macht.
Wanneer je je rechtenstudie succesvol hebt afgerond, kun je advocaat-stagiaire worden. Je volgt dan de verplichte beroepsopleiding advocaten. Deze opleiding bestaat uit drie leerlijnen: Burgerlijk (proces)recht, Bestuurs(proces)recht en Straf(proces)recht.
De beroepsopleiding advocaten (BA) is verplicht voor iedere beginnende advocaat.  De uitvoering van de beroepsopleiding advocaten is uitbesteed aan de uitvoeringsorganisatie.
Reken vanaf nu van af het Havodiploma toch minstens op tien jaren studeren.
Als je het Havodiploma niet haalt dan zit er weinig anders op dan een andere richting te kiezen, advocaat worden ligt dan echt in een vr verschiet, dat ligt ook aan jouw doorzettingsvermogen om jaren later via allerlei omwegen toch nog een studie rechten af te ronden en van daaruit kansen creëren om je droom te verwezenlijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met Havo naar HBO
http://www.hva.nl/onderwijs/informatie-voor/havisten/havisten.html

Toegevoegd na 4 minuten:
Advocaat worden met een HBO-opleiding
https://www.advocatenorde.nl/1717/studenten/.html

Toegevoegd na 3 dagen:
Bovenaan staat: met een HAVO-----diploma op niveau 4doorstromen, dat moet zijn:
Je kunt met een HAVO- of MBO-diploma op niveau 4 doorstromen naar het HBO
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mag ik vragen hoelang beide manieren duren tot je echt volledig als advocaat aan het werk mag/kan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HAVO-diploma op niveau 4? Je bedoelt MBO-niveau 4.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de rest klopt het antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@WDHBGS, dat hebt u goed gezien. Er is iets weggevallen, te zien aan dat lange lijntje dat er tussen staat.
Het moet zijn:
met HAVO- of MBO-diploma op niveau 4 doorstromen naar het HBO.
Tip: met diploma MBO-4 is er een grotere kans de HBO-opleiding met succes af te ronden dan met een HAVO-diploma.
Die studierichtingen zijn de laatste tien jaren zo verveelvoudigd en aan verandering onderhevig, dat men het bos van de bomen niet ziet.

@Manonneke, de studie vanaf de universiteit tot aan het mogen uitoefenen van een toga-beroep duurt toch wel tussen de zeven en tien jaar. Zelfs via de Universiteit te Utrecht die een apart ‘togatraject’ aanbiedt redt men het niet binnen de zeven jaar. Een zelfstandig optredende advocaat is meestal de leeftijd van 30jaar wel gepasseerd.
Doordat de laatste jaren een handjevol topadvocaten in de schijnwerpers stond en nog staat, heeft het beroep voor buitenstaanders, vooral jongeren, glans en glamour gekregen. De werkelijkheid is heel anders. Je moet geen aanleg hebben om cynisch te worden, maar in je boefjes de mens blijven zien, anders beland je snel in een burn-out.
http://www.advocatie.nl/jonge-advocaten-onzeker-oudere-advocaten-vermoeid
https://www.carrierebeurs.nl/workshops/togaberoep-ja-of-nee/item208