Wat zijn de huidige wetgevingseisen bijstandsuitkering?

Hallo Mensen,

Sinds het eind van vorig jaar heb ik een bijstandsuitkering aangevraagd. Ik heb alle mensen van de gemeente met wie ik te maken heb verteld dat ik de komende jaren vrijwilligerswerk wil doen. Ik ben ook iemand die werk ziet liggen die andere mensen niet zien.

Op dit moment moet ik verplicht op de sociale werkplaats zitten. Werkzaamheden bestaan uit; doosjes open snijden om ze dan de shampoo/scheerschuim uit de 2-pack verpakking halen. Dan weer terug in het doosje. Zinloos dus. De mensen om mij heen krijgen allemaal last van de rug/arm vanwege de aard van de eenzijdige handelingen, niemand is blij ermee.

Wij zitten er met ons viertjes. Heb gehoord dat in de tijd van de Sociale Werkplaats, voor de invoering van de Participatiewet, op dezelfde afdeling honderden mensen zaten. Nu weet ik dat vanaf 1januari 2015 de Participatiewet van kracht is. De werkzaamheden lijken op die van Verplichte Sociale werkplaats in het verleden.

Mijn vraag: Zijn wij met ons viertjes volgens de wet verplicht om dergelijke werkzaamheden uit te voeren?

Hartelijke groet,
Robert

Rieneke1
7 jaar geleden
http://akoost.nl/nieuws/participatiewet-en-dwangarbeid www.legal2people.nl
paulus811
7 jaar geleden
Beste Robert, hoe kan het dat iemand die zich zo goed schriftelijk kan uitdrukken op een sociale werkplaats terecht komt? Het gaat me eigenlijk niet aan, maar kan me niet voorstellen dat er voor jou geen zinvol en betaald werk te vinden is. Als je bewust vrijwilligerswerkt wilt doen, is dat heel nobel maar daarvoor is bijstand niet bedoeld.
Inekez1
7 jaar geleden
"Zijn wij met ons viertjes volgens de wet verplicht om dergelijke werkzaamheden uit te voeren? " Nee, het is je goed recht om ergens anders te gaan werken. Betaald werk, niet alleen maar leuk vrijwilligerswerk. Als iemand lichamelijk en geestelijk in staat is om te werken, dan moet diegene werken. Ook de gemeente heeft het liefst dat mensen een baan zoeken, vinden en houden buiten de sociale werkplaats. "...verteld dat ik de komende jaren vrijwilligerswerk wil doen."
Wat Paulus ook zegt: daar is de bijstand niet voor bedoeld. Waarschijnlijk probeert de gemeente jou nu via de sociale werkplaats in een werkritme te houden èn de motivatie bij te brengen om zelf naar een andere, betaalde baan te gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een bijstndgerechtigde hoeft niet absoluut betaald erk te verrichten. Er zijn veel gemeenten die bijstandsgerechtigden (dwingend) verzoeken om vrijwilligerswerk te gaan doen.
Uw verplichtingen:
U verricht aan u opgedragen onbeloond, maatschappelijk nuttig werk
U staat als werkzoekende ingeschreven bij het Werkplein.
U verlengt uw inschrijving bij het Werkplein op tijd.
U zoekt actief naar werk. Krijgt u werk aangeboden, dan moet u dat altijd aannemen.
U werkt mee aan een aangeboden traject dat leidt naar werk.
U levert gevraagde bewijsstukken en ingevulde formulieren in.
U geeft op tijd alle informatie door die van belang kan zijn voor de uitkering. Waarschijnlijk krijgt de gemeente een tegemoetkoming (subsidie heet het dan) van de shampoo/scheerschuim fabrikant.
Probeer de lokale verantwoordelijke wethouder en/of raadsleden te benaderen met de vraag hoe zij tegenover deze vorm van uw re-integratie traject staan.
robert1986
7 jaar geleden
Bedankt allen voor de reacties. Iedereen is verschillend. De levensloop van mensen lopen doorgaans ook sterk uiteen. Deze diversiteit is ook zo mooi. Paulus881, het klopt inderdaad dat ik prima in staat ben mijn gedachten en gevoelens onder woorden te brengen. Hierdoor heb ik ook het vermogen om voorbij de norm te denken om in het heden en in de toekomst deze te kunnen ontstijgen. Het huidige traject heeft een zeer slecht effect op mijn gemoed en maatschappelijk moreel. Zoals ik al gezegd heb zie ik op een heel ander vlak werk. Zo ben ik begonnen met een grote schoonmaak van mijn directe woonomgeving. Hierbij hebben zich al een paar mensen aangesloten. Ik wil dus gewoon gaan zorgen voor mijn woonomgeving. Er is zoveel werk te doen. Ik wil alleen werken vanuit noodzaak, er is een noodzaak om ons als samenleving tot de aarde te keren. Zo wil ik vruchtdragende gewassen en bomen gaan aanplanten in de gemeentelijke plantsoenen. Als kinderen betrokken zijn bij de groei en bloei van vruchtdragende gewassen zullen ze het ook willen eten. Tikkun Olam! Shalom...
Robert
ronron1212
7 jaar geleden
In gemeente plantsoen mag jij niet zo maar van alles planten.
Van de maatschappij leven dus waar wij met zijn alle belasting voor betalen is het niet de bedoeling dat anderen er gewoon hun eigen ideeën op na gaan houden. Ik doe ander werk en de gemeenschap betaald me wel.
robert1986
7 jaar geleden
Hallo RonRon1212,
Wat een frustratie zeg... Jij zit diep, heel diep in de matrix. Veel plezier in jouw waarheid. Salut,
Robert

Het beste antwoord

Als uw gemeente hierom vraagt moet u als u een bijstandsuitkering ontvangt een tegenprestatie verrichten
Bij een tegenprestatie gaat het om een onbetaalde maatschappelijk NUTTIGE activiteit van beperkte duur en omvang. Bijvoorbeeld voor een paar uur per dag of per week gedurende een paar weken of maanden. Het mag geen werk zijn waar u normaal gesproken voor wordt betaald.
Uw gemeente moet in een verordening hebben staan wat voor soort tegenprestatie zij vragen voor bijstand. Duidelijk moet zijn wat de inhoud, omvang en duur is van de tegenprestatie. Uw gemeente kan nog eigen voorbeelden geven waaruit de tegenprestatie kan bestaan. Bij een tegenprestatie houdt uw gemeente rekening met uw persoonlijke omstandigheden.
Vrijwilligerswerk kan de gemeente zien als tegenprestatie. Ook verlenen van mantelzorg kan als tegenprestatie worden gezien
Neem contact op met de lokale verantwoordelijke wethouder en/of raadsleden en vraag hoe zij staan tegen deze vorm van uw re-integratie traject en hoe zij kunnen verklaren dat uw huidige taak zinvol en nuttig is voor de gemeenschap.

Toegevoegd na 12 minuten:
In het algemeen geldt dat aard en omvang van het werk niet hoeven aan te sluiten bij uw opleiding, ervaring en wensen. De gemeente mag dus van u verwachten dat u werk aanvaardt met meer of minder uren dan u eerst werkte. De gemeente mag ook van u verwachten dat u een tijdelijk dienstverband of een uitzendbaan aanvaardt of dat u werk aanvaardt met een lagere beloning dan waarvoor u in het verleden werkte.
Het uitgangspunt blijft: het gaat om maatschappelijk nuttige activiteiten van beperkte duur en omvang.
Zie participatiewet artikel 9 lid 1, a, b en c
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
robert1986
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het gaat om het onderzoek op een trainingscentrum. Het word verkocht als een training voor de periode van 4 weken. Is het vanuit dit oogpunt wel gerechtvaardigd? Hartelijke groet,
Robert

Andere antwoorden (1)

Daartoe ben je niet per se verplicht, echter het is de gemeente die bepaald wat voor u een goede re-integratie traject is. De gemeente zal zich daar rekenschap van moeten geven waarom dat voor u een goed traject is om bij de WVS te werken. Maar u kunt zelf ook misschien aangeven waarom dat niet bij u past gelet op arbeidsparticipatie.

" is het niet aan de betrokkene, maar aan het bijstandsverlenend orgaan om te bepalen welke re-integratievoorziening voor de betrokkene is aangewezen om het uiteindelijk beoogde doel, arbeidsinschakeling, te bereiken. Wel is vereist dat het bijstandsverlenend orgaan maatwerk levert en de voorziening het resultaat is van een zorgvuldige, op de persoon toegesneden afweging."

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:CRVB:2011:BQ3331
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De uitspraak CRVB:2011: BQ111 betreft een in 2007 onzorgvuldig genomen besluit en heeft geen betrekking op deze vraag. Bij de uitspraak is gebruik gemaakt van de participatiewet en inburgeringswetten zoals die golden tot respectievelijk 31 mei en 31 december 2011.