Moet ik me zorgen maken omdat ik bijna 18 ben en nog geen idee heb wat ik wil worden?

7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee hoor! Ik ben inmiddels 19 en weet nu pas wat ik graag wil gaan doen, heb daarom ook een tussenjaar gepakt om eens goed te kijken wat ik nou leuk vond.
Ga naar de open dagen van school, dat helpt meestal ook!

Antwoorden (2)

Nee, dat is heel gewoon. In Nederland is het vaak wel een cultuur dat je op jonge leeftijd een keuze moet maken welke studierichting je wilt nemen wat soms lastig is. Ik raad je daarom aan een studiekeuze test te doen. Diverse scholen en universiteiten bieden er één en ook als je even Googled vindt je diverse testen die je doen. Op basis van jou interesses krijg je een betere indicatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, als je een gerichte studie wilt volgen toch wel.
Punt is, je kunt wel een gerichte studie beginnen zonder achter die keuze te staan, maar houd je dit vol? waarschijnlijker is dat je eerder de handdoek in de ring gooit (ophoudt met die studie), waarna je weer vanaf scratch kunt beginnen.

Beter lijkt het om de mogelijkheden te bekijken van een zo breed mogelijke opleiding zodat je later alsnog (een gerichte studie of) een gerichte cursus als aanvulling kunt volgen.

(ik kende meerdere mensen die geen flauw idee hadden wat te kiezen, wat te studeren , zij kozen rechten. Maar ik ken ook iemand die na een studie Frans na een paar jaar switchte en eindigde als relatiebeheerder (bedrijven -accountmanager-) bij een bank; na de nodige curses weliswaar, maar toch.)

Je kunt je zorgen maken, maar beter is nu stappen te zetten om de schade van eventueel verloren studiejaren zo klein mogelijk te houden en dat vraagt wel de nodige aandacht. Richt je op een brede opleiding, kies iets in de breedte, het kan je zomaar jaren kosten door nu een verkeerde studie te kiezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om nu tot een goede keuze te komen, zonder je voorkeur te kennen, is er natuurlijk de mogelijkheid van een beroepskeuzetest. In ieder geval een beetje basis om achter je voorkeuren te komen.