zelfstandig wonen op je 17e, hoe doe je dat?

ik wil graag het huis uit op mijn 17e, ben bijna klaar met havo en wil graag ergens in Amsterdam of omstreken wonen en hierbij intensief sporten. werken doe ik er dan sowieso bij, studeren niet. zou alleen echt niet weten hoe ik dit moet gaan betalen. aangezien een 17-jarige een veelte laag uurloon heeft.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Dit klinkt herkenbaar. Ik ben ook op mijn 17e het huis uit gegaan, omdat dat echt niet meer ging. Wil je een echte zelfstandige woning, dan wordt het lastig en persoonlijk zou ik dat ook uit mijn hoofd zetten. Het is ook niet passend bij je leeftijd, dus het is ook logisch dat dat niet zomaar kan. Ik ga er verder even vanuit dat je genoegen neemt met een kamer, omdat je gewoon thuis weg wilt. (of een appartementje wilt delen met een vriend oid)

Zoek een leuke baan in de horeca, later in het leven verdient dat niet goed, maar voor je leeftijd kun je in de horeca echt goed verdienen. Ik heb nooit minder dan 5,-/u netto gekregen, dit is nu 14 jaar geleden en dan komt daar nog fooi bij. Zoek je werk daar dus op uit! Bij grand-café's zijn bijv de fooien veel hoger dan in een hotelrestaurant waar bijna niet meer contant wordt afgerekend. Werk je dan fulltime, verdien je min.l 850 euro per maand (excl fooi en het kan zeker beter). Je mag er vanuit gaan dat je minimaal een euro/uur fooi krijgt, dus komt er nog zo een 175 euro bij. Hier kan je prima van rondkomen als je zorgt dat je huur niet te hoog is.

Volgens het nibud hebben studerende jongeren deze kosten, dit zijn leeftijdsgenoten dus zal je buiten de studiekosten dezelfde kosten hebben:
Huur: 366 euro
Boodschappen: 161 euro
Vervoer : 55 euro
Ontspanning, uitgaan en sport: 144 euro
Kleding en schoenen: 47 euro
Zorgverzekering: 97 euro
Telefoon: 26 euro
Totaal +- 900 euro

Deze zijn denk ik redelijk ruim genomen. Boodschappen kosten me op mijn 30e met een prima baan nu ongeveer 150 euro / maand en dan beknibbel ik nergens op. Huur hangt extreem af van welke regio je woont.

Je hebt dus nog een buffer van 125 euro voor onvoorzien, vakantie en aanschaffen van meubels etc.

Verder kan ik je aanraden wel een vervolgopleiding te doen. Niet alleen vanwege het feit dat je anders een ontzettend slechte uitgangspositie hebt op de arbeidsmarkt (de tijd dat je nog onderaan begon en enorm kon groeien binnen een bedrijf is al lang voorbij), maar ook mbt financiën. Kom jij in aanmerking voor een aanvullende beurs, omdat je ouders niet zoveel verdienen, of omdat je niet meer met je ouders kunt en je laat loskoppelen van hen (dan heb je dus ook geen recht meer op erfenis ed), dan kan dat 370 euro per maand schelen. Verder is de basis stu-fi tegenwoordig een lening, maar als je de opleiding die je kiest gewoon afmaakt verdient dat zichzelf terug. Het maakt het alleen wonen op jonge leeftijd wel een stuk makkelijker.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- Los koppelen van de ouders, geen recht meer op erfenis? Men kan zichzelf niet onterven en het recht op legitieme portie blijft altijd.
Wettelijk minimum uurloon voor een 17-jarige is 3,87 voor , 18 jarige 4,45 bij een 36-urige werkweek. Dat is nog geen € 700,00 per maand bruto en is ongeveer iets minder dan € 600,-- netto. Daar kun je in Amsterdam echt niet prima van rondkomen.
De huurprijzen in Amsterdam zijn het hoogste in Nederland. Gemiddelde huurprijs voor studentenkamers in Amsterdam is ruim € 400,--. Als niet-student komt men hier niet voor in aanmerking. Allergoedkoopste studentenkamer is minstens € 345,--- en sanitair en keuken met vijf man delen.
Vaak wordt er een borg van € 1000.-- gevraagd. Naast genoemde kosten nog administratie-contractkosten.Werken in Amsterdam in de Horeca, zonder ervaring is haast onmogelijk. Hooguit kans bij Grand Café Plaza op Schiphol.
De tijd van de fooien is al een aantal jaren voorbij.
Eventuele fooien zijn niet voor de persoon maar dienen volgens een afspraak met collega’s onderling te worden gedeeld. Medewerkers zijn verplicht belasting af te dragen over de fooien die zij ontvangen. Of zij deze wel of niet opgeven aan de belasting is hun eigen verantwoordelijkheid.

Andere antwoorden (2)

Je kunt daar een kamer zoeken. Huren zal moeilijk gaan want daarvoor moet je jaren op de lijst staan.
En als je niet meer naar school wil zul je toch aan de kwalificatie-eis moeten voldoen.
anneliez
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Anneliez, daar voldoet hij aan als hij klaar is met de havo. Maar op kamers wonen mag hij linksom of rechtsom. De financiën blijven een probleem als de ouders niet bijspringen via hun onderhoudsplicht.
anneliez
7 jaar geleden
sorry had ik overheen gelezen
Je bent 17 en je wil van alles. Heel normaal. Maar je hebt ook zelf al bedacht dat dat eigenlijk (nog) niet kan. Je zult keuzes moeten maken in je leven en daarbij af en toe moeten accepteren dat de keuze van jouw voorkeur niet mogelijk is.

Stel (stel!) dat je fulltime zou kunnen werken voor een uurloon dat 25% hoger is dan het minimumloon (en die kans is erg klein), dan nog kun je daarvan niet je huur + gas/water/licht + telefoon + internet + tv + boodschappen + kleding + vervoer + sportclub/sportschool betalen.

Tijd om na te denken over Plan B.
Als je heel graag sport, zou je kunnen overwegen een vervolgopleiding aan de ALO te doen, dat kan ook in Amsterdam. Dan kun je toch in Amsterdam wonen, kun je veel sporten en heb je voor de rest van je leven een diploma waar je qua werk veel meer mee kunt dan met alleen een havo-papiertje.
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
@wimkees. Als Venick gaat studeren heeft hij/zij recht op studiefinanciering. Het is dan wel een lening, dus na afstuderen moet het terugbetaald worden, maar daar kun je bij wijze van spreken 20 jaar over doen. Het loon dat je in die 20 jaar verdient mèt hbo-diploma is vele malen meer dan het loon dat je zou verdienen met alleen havo. Per saldo ga je er financieel op vooruit en heb je voor de rest van je leven keuze uit meer en leukere banen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus, plan B is reëel als men minstens aan de extra toelatingseisen voor de ALO kan voldoen én het wettelijke collegegeld kan betalen, was voor 2016/2017 iets minder dan € 2000,--.