Kan mijn werkgever mij verplichten 1 maand door te werken na eine contract?

Mijn huidige contract loopt af 01-01-2017 en wil niet verder. Dit heb Ik begin deze week bekent gemaakt. Nu wil het bedrijf dat ik minimal blijf werken tot 31-01-2017
En als argument geven zij dat zij eind September mij een nieuw contract hebben aangebode voor onbepaalde tijd en dat ze het in het systeem Al hebben aan gemist. Echter heb Ik dit contract Nooit ondertekent.
Ben ik nu verplicht om die maand nog door te werken? hoop dat jullie hier iets van af weten

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
7 jaar geleden
En bij aanbod van contract ben jij akkoord gegaan (mondeling is voldoende) ?
Je zal dan waarschijnlijk ook een maand opzegtermijn hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb Nooit gezegt dat ik akkoord. Alleen dat ik er naar ging kijken.
ronron1212
7 jaar geleden
Daar heb je dan wel erg lang overgedaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een werkgever dient ruim een maand van te voren aan te geven wat hij met AO van plan is . Werknemer kan zeker zeggen ik kijk en denk er even over . Ja die tijd heb je wel gehad of je bent wel een langzame denker . Maar niet getekend betekend toch in jou geval dat je weg kan op datum einde AO . Er kunnen zich altijd nieuwe ontwikkelingen voor doen die jou zich zo onbehoorlijk denkt te moeten gedragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Kapperkort Bedankt voor je antwoord hier kan ik verder mee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar let op een mondelinge toezegging met getuigen kan ook bindend zijn . Je bent nou eenmaal geen minister president .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er heeft alleen een gesprek plaats gevonden waar mij het contract is voor gelegd Nooit een toezegging gedaan. Dus ik zou goed moeten zitten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daarbij indien getekend kan werkgever ook zeggen er zijn nieuwe ontwikkelingen ik teken niet . Of we zijn het niet eens over nieuwe voorwaarden bla bla . Ja dan moet werkgever een boete betalen .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry in dien NIET getekend .het woord niet is weggevallen .

Antwoorden (3)

Hangt van de opzegtermijn af. Als daar staat dat je dat 1 kalendermaand van te voren moet melden is het antwoord: ja. Als je het voor 1 december had gemeld niet.
Waarschijnlijk staat in je vorige contract dat bij gebleken geschiktheid het contract stilzwijgend wordt verlengd of omgezet (in jouw geval omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat hangt ervanaf af.

Wanneer ging die arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, die je is aangeboden, in? Had die een startdatum vóór 01-01-17 en ben je, met de kennis van dat nieuwe contract, gewoon blijven werken, dan werk je nu al op basis van die nieuwe overeenkomst. Handtekening of niet. In feite is er dan een voortijdig einde gekomen aan de tijdelijke arbeidsovereenkomst die op 01-01-17 zou aflopen. Bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd hoort een opzegtermijn die normaal gesproken een maand is. Je kunt dan alleen eerder weg met wederzijds goedvinden. Als dat niet van toepassing is geldt: weggaan op 01-01-17 is opzeggen vóór 01-12-16. Weggaan op 01-02-17 is opzeggen voor 01-01-17.

Het is een ander geval als die nieuwe arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd een startdatum heeft had op 01-01-17. Dan was je een goede werknemer geweest als je voor 01-12-16 had gemeld dat je niet verder wilde met deze werkgever. De werkgever had dan tijdig een vervanger kunnen zoeken. Maar ook met later melden, had je op z'n laatst op 01-01-17 nog weg gekund. Met een opzegtermijn heb je niet te maken als je weg wilt per einddatum van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Opzeggen moet in zo'n geval alleen als je tussentijds weg had willen gaan en dat was alleen nog mogelijk geweest als die mogelijkheid in het contract was genoemd. Met wederzijds goedvinden zou je ook tussentijds hebben kunnen vertrekken. Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd eindigen namelijk van rechtswege (= automatisch). Het enige wat een werkgever (dus niet een werknemer) bij een tijdelijk contract verplicht is, is om uiterlijk een maand vantevoren aan de werknemer door te geven of er een nieuwe overeenkomst komt of niet ('aanzeggen').
Computoon
7 jaar geleden
Je zegt dat je contract afloopt op 31-12-2016, dus het is dan een bepaalde tijd contract. Dat contract is afgelopen.
Het andere contract is alleen geldig als jij hiermee akkoord bent gegaan.

Toegevoegd na 25 minuten:
"Dat contract is afgelopen." moet natuurlijk zijn: "Dat contract is eind dit jaar afgelopen."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Waarom de min; volgens mij is dit het enige juiste antwoord.