Kun je een HBO baan krijgen als WO afgestudeerde?

Hallo,
ik zit te twijfelen of ik naar het WO of het HBO zou gaan.
Nu heb ik al een heel aantal factoren in beschouwing genomen, maar er was nog een dingetje wat ik me afvroeg.

Vanuit school krijg ik mee dat WO studenten juist snel aan een baan komen, maar vanuit mijn familie krijg ik te horen dat WO studenten vaak zonder baan zitten.

Volgens de nationale vacaturebank is het aantal vaste banen in de ICT voor de mensen met een WO opleiding ongeveer 6% van het totale aanbod vaste banen voor de mensen met een WO en HBO opleiding.

Ik wil weten of de kans groot is dat een werknemer je als WO student zal aannemen voor een HBO baan (zonder loonsverhoging), afgezien van mijn capaciteiten en geschiktheid voor deze baan.

Graag alleen antwoord geven op deze vraag en niet je eigen argumenten geven voor mijn besluit.

Toegevoegd na 1 uur:
Natuurlijk moet "werknemer" veranderd worden in "werkgever" (richting het einde).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K
ronron1212
7 jaar geleden
een werknemer neemt je niet aan een werkgever wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah, natuurlijk. Bedankt voor de opmerking!
ronron1212
7 jaar geleden
Ja je kunt een hbo baan verkrijgen als wo-er

Het beste antwoord

"Vanuit school krijg ik mee dat WO studenten juist snel aan een baan komen, maar vanuit mijn familie krijg ik te horen dat WO studenten vaak zonder baan zitten."

Jouw school houdt bij die uitspraak wellicht al rekening met het feit dat je ICT wil gaan doen. Jouw familie gaat uit van een gemiddelde van ALLE WO-afgestudeerden. In sommige sectoren is het momenteel lastig om als WO-er een baan op niveau te vinden, maar in de ICT is er juist relatief veel vraag naar hoog opgeleide mensen. En de verwachting is niet dat dat over 5 of 10 jaar ineens veel minder zal zijn.

Bij veel vacatures staat ook wel 'minimaal hbo-niveau'. Daar heb je met WO dus een extra voordeel. Ik heb nog nooit een vacature gezien met 'maximaal hbo-niveau'...

Toegevoegd na 13 minuten:
"Volgens de nationale vacaturebank is het aantal vaste banen in de ICT voor de mensen met een WO opleiding ongeveer 6% van het totale aanbod vaste banen voor de mensen met een WO en HBO opleiding."

Dit is een zin die makkelijk verkeerd begrepen kan worden. Het is niet zo dat er staat dat je met een WO-opleiding maar 6% kans hebt op een vaste baan in de ICT. Maar het aandeel 'banen in de ICT voor mensen met een WO-opleiding' is 6% van het totale aantal 'banen voor mensen met een WO/HBO-opleiding'

Stel dat er 1000 mensen afstuderen aan een WO-opleiding. Daarvan zijn 50 ICT-ers en 950 mensen verdeeld over ALLE andere opleidingen. De afgestudeerde ICT-ers zijn 5% van het totaal afgestudeerden. Voor die groep is 6% van het totaal aantal banen beschikbaar! (Deze getallen zijn als voorbeeld, ik weet de werkelijke percentages niet). Met alleen die 6% weet je dus niet wat de baankans is. Dat weet je pas als ook bekend is hoeveel mensen op zoek zijn naar een baan in de ICT.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoi,

Je moet, denk ik, niet teveel kijken naar die 6% vacatures voor WO als je WO kiest. Want je kunt met WO eerder bij HBO aan de slag dan andersom. Ook niet teveel kijken naar cijfers, want die veranderen natuurlijk, maar ik heb toch maar een verwachting van de ABN Amro erbij gedaan ter illustratie... er wordt een tekort verwacht. Voor een werkgever kan salaris een belangrijke rol spelen om te kiezen, maar als je je salaris laat bepalen door wat je gaat doen/werkgever en niet door je opleiding.. dan is dat geen argument meer.

Kies sowieso de oplossing die het meest bij je past, uiteraard ook kijkend naar de toekomstperspectieven. En je zou kunnen kijken wat de HBO variant van je opleiding heeft en wat niet in de WO variant zit, dan kun je overwegen om dit 'gat' op te vullen. Door zelfstudie, stage, werk, hobbie.. whatever. Dan speelt verschil tussen opleiding al iets minder een rol. Dit geldt ook als je HBO zou kiezen. Zodra je werkervaring hebt begint de opleiding minder relevant te worden bij solliciteren. Als je nog geen track-record hebt als je na je opleiding gaat studeren wel... en dan zou ik inzetten op hogere opleiding (WO) als deze vergelijkbaar is met de HBO-opleiding.

Succes met kiezen, en je kunt altijd nog veranderen van keuze :)