Hoe word ik docent Maatschappijleer en Aardrijkskunde?

Ik wil graag docent maatschappijleer worden en uiteindelijk graag daarna aardrijkskunde erbij wil gaan doen.
Wat moet ik nu gaan studeren?
Ik zal denk ik het liefst lesgeven aan havo/vwo.
Welke opleidingen heb ik nodig voor havo/vwo maatschappijleer en aardrijkskunde?
Hoewel vmbo ook meer uitdaging is denk ik.
Iemand die hier iets meer over weet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Leraar_maatschappijleer vind je deze informatie:

"Leraar maatschappijleer worden: Opleiding tot leraar maatschappijleer

De leraar maatschappijleer heeft een opleiding ''Leraar Maatschappij'' gevolgd. Deze is HBO en vierjarig.".

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Docent_Maatschappijwetenschappen vind je deze informatie:

"Docent Maatschappijwetenschappen worden: Opleiding tot docent Maatschappijwetenschappen

De docent maatschappijwetenschappen heeft een opleiding ''Docent Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen'' gevolgd. Dit is een HBO opleiding en deze is vierjarig."

Daar wordt dus nog een andere opleiding genoemd dan op de website http://www.nationaleberoepengids.nl/Leraar_maatschappijleer.

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Leraar_Aardrijkskunde vind je deze informatie:

"Leraar Aardrijkskunde worden: Opleiding tot leraar Aardrijkskunde

De meeste Docenten Aardrijkskunde hebben een 1e of 2e graads HBO opleiding Aardrijkskunde gevolgd (tegenwoordig Bachelor / Master of Education in Geography). Ook is het mogelijk een WO Onderwijsmaster Aardrijkskunde te volgen aan de Universiteit (gelijk aan een 1e graads opleiding). Wanneer er een gebrek heerst aan voldoende instromend personeel dan kan een directie overwegen iemand op basis van ervaring aan te nemen. De kandidaat moet dan wel aantoonbare geografische kennis en/of onderwijskwaliteiten bezitten.

Met een 1e graads bevoegdheid mag je aan alle klassen lesgeven en verdien je meer dan wanneer je een 2e graads bevoegdheid hebt. Een 2e graads docent mag alleen aan de jaargangen 1 t/m 3 lesgeven met uitzondering van VMBO waarbij men wel alle jaren mag onderwijzen.".
Antoni