In Europa heeft een treinbestuurder vier bevoegdheden nodig:

algemeen treinbestuurder - als een treinbestuurder eenmaal zijn basisdiploma heeft mag hij in principe in de toekomst overal in de EU werken. Vroeger was elke basisopleiding voor treinbestuurder specifiek gebonden aan het spoornet en niet overdraagbaar naar ander andere landen of spoornetten.
een aanvullend diploma voor het specifiek spoornet;
bevoegdheid voor het treintype (materieelbekendhied);
routekennis van het te berijden traject (wegbekendheid);
bij grensoverschrijdend verkeer moet hij ook toestemming hebben om op het buitenlandse spoornet te rijden. Hierbij kunnen ook taaleisen gesteld worden (dus bevoegdheid in het buitenland, bijvoorbeeld België)

Ja dus, je mag dan ook in België werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Ik dacht bij 'machinist' ook aan de treinbestuurder. Maar er zijn meerdere banen die 'machinist' heten, denk aan de bedienaar van een hijskraan. Of de technicus aan boord van een schip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De avatar, de stroom aan treinvragen én het feit dat deze vraag in eerste instantie in de rubriek treinen stond deed mij anders vermoeden ;-)