Wanneer wordt mijn opzegtermijn niet opgeschort?

Ik ben met wederzijdsegoedkeuring uit elkaar gegaan met mijn werkgever. Ik zit nu in mijn 1maand opzegtermijn. Er is tegen mij gezegd dat ik 2 projecten moet afronden en daarna kan ik betaald thuiszitten (dit staat beschreven) deze projecten duurden ongeveer 40 uur, ik had nog 2 weken verlof dus kwam uit op 1 week wat ik 'kreeg'.

Nu is hij de projecten zo aan het uitrekken dat het op jennen lijkt. (de 40 uur staat niet beschreven).

mijn vraag is: Wat kan ik doen om niet meer te gaan werken maar niet dat mijn opzegtermijn opgeschort wordt? Ik wil namelijk 1 december wel beschikbaar blijven. (ziekmelden schort de opzegtermijn op geloof ik..?)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

De (fictieve) opzegtermijn bij een ontslag met wederzijds goedvinden is alleen aanpasbaar in overleg met de werkgever. Dat geldt zowel voor een verkorting als een verlenging. Als werkgever en werknemer bijvoorbeeld ermee akkoord zouden gaan dat morgen de arbeidsovereenkomst stopt, dan gebeurt dat ook.

Die fictieve opzegtermijn is wel van belang voor het UWV, voor het geval een WW-uitkering zou worden aangevraagd. Dan gaat het UWV uit van een 'fictieve' opzegtermijn, die net zo lang zou zijn geweest als gegolden zou hebben bij een ontslag via het UWV. (Dus bij 0-5 jaar 1 maand, 5-10 2 maanden, enz.)

Ziekmelden als je niet ziek bent, is een vorm van fraude. Maar dat weet je zelf ook wel. De fictieve opzegtermijn wordt er niet korter of langer door. Wat afgesproken is, geldt, dat is nu net het 'wederzijdse goedvinden'.

Als je vakantie wilt opnemen tijdens deze fictieve opzegtermijn kan dit alleen na instemming van de werkgever. De normale situatie dus. Vakantiedagen die zijn opgebouwd maar nog opgenomen op het moment dat het dienstverband stopt, worden uitbetaald.

Kortom, alleen overleg met de werkgever kan leiden tot verandering.

Toegevoegd na 1 minuut:
En uiteraard kan de werkgever gewoon verlangen dat je werkt tijdens de opzegtermijn. Je bent immers nog in dienst en je wordt ervoor betaald.

Toegevoegd na 3 uur:
Je vraag was
"Wat kan ik doen om niet meer te gaan werken maar niet dat mijn opzegtermijn opgeschort wordt?"
Zijn in feite 2 vragen.
1. Een afgesproken einddatum kan niet verlengd worden zonder dat jullie dat beiden willen.
2. Alleen als je werkgever ermee akkoord gaat, kun je doorbetaald thuiszitten tot die einddatum. Anders niet.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat in sommige beëindigingsovereenkomsten ook staat beschreven dat op de opzegdatum alle verlofdagen als opgenomen beschouwd worden en dus niet meer uitbetaald worden. In dat geval is het wel zaak om dit duidelijk te krijgen bij je werkgever om zeker te zijn dat je de resterende verlofdagen wel uitbetaald krijgt.