Is het terecht dat je geschoold werk doet via een uitzendbureau tegen minimumloon?

Hoi hoi,

Ik doe weleens ICT-klusjes voor verschillende uitzendbureau's (naast het feit dat ik een zelfstandige ben).

Dit zijn niet 'zomaar' klusjes, die een (beginnende) MBO-er zou kunnen, maar gaan eigenlijk vakinhoudelijk best wel diep. Hier zou je ook niemand voor kunnen inwerken in weken of maanden tijd (zou minimaal jaren kosten om op mijn niveau te komen). Daar heb ik dure studies voor gevolgd.

Nu komt mijn vraag: mag een uitzendbureau alsnog het minimumloon (of hooguit paar dubbeltjes bruto per uur meer) uitkeren terwijl dit best wel hooggeschoold werk is? Terwijl de uitzendbureau's aan de andere kant wel flinke bedragen krijgen voor dit soort klusjes (ga ik van uit).

Als het nou ongeschoold of laaggeschoold werk is (zoals productiewerk of schoonmaak) dan kan ik me wel voorstellen dat ze minimumloon uitbetalen omdat de werkgevers geen hoge uurloon betalen.

Ik heb ook het gevoel dat uitzendbureau's aan mij (en mensen zoals mij) het meeste verdienen.

Ik snap dat dit allemaal binnen de kaders vd wet valt (nl. dat ik onder CAO v/h uitzendbureau val als flexwerker), maar aan de andere kant voel ik me wel 'genaaid'.

Zou ik minder 'genaaid' worden als ik via een detacheringsbureau aan de slag ga? Probleem van mij is dat ik niks vast wil (want ik ben in vlagen beschikbaar, afhankelijk vd werkzaamheden bij m'n eigen zaak).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of het terecht is lijkt mij afhankelijk van de afspraken tussen jou en het uitzendbureau, maar "marktconform" is een mooi woord. Heb je al met het uitzendbureau overlegd dat je eigenlijk vindt dat je werk meer waard is?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reactie/antwoord iedereen. Ik denk dat ik gewoon doorga met hoe ik het doe, mijn beschikbaarheid is 'het probleem' en daarnaast doe ik wat ik leuk vind (itt. ongeschoolde baantjes) en dat is het belangrijkste. Dus neem ik het maar voor lief dat ik (ruim) 6 euro netto per uur krijg. Nog altijd beter dan niks(en) ...

Antwoorden (2)

Lastig. Het zal er vaak van afhangen wat er in de CAO staat, maar als je onder de CAO van het uitzendbureau valt, valt er weinig te onderhandelen. Dat kun je wel proberen natuurlijk ; je bent niet verplicht dat werk aan te nemen. Ik zou het zeker eens aan je intercedent voorleggen.
Maar vraag jezelf ook af of je liever voor minimumloon iets doet dat je leuk vind, waar je ervaring en misschien zelfs een goede indruk mee kunt opbouwen, of dat je voor dat zelfde geld liever gaat schoonmaken. Mocht er uiteindelijk iets resulteren in een vaste baan, dan kun je natuurlijk zeker over je loon onderhandelen en val je onder een andere cao. Het addertje onder het gras zit hem misschien ook in je beperkte beschikbaarheid .

Uitzendbureaus verdienen inderdaad een hoop aan hun werk. Bedrijven betalen zo ongeveer twee keer wat jij krijgt en kost aan premies ; een zelfde bedrag per uur gaat naar het uitzendbureau (althans , met minimumloon). Maar ik heb in het verleden bij uitzendbureau's ook wel wat "opgebouwd" en af en toe banen gehad die meer verdienden. Wellicht is het ook afhankelijk van de bedrijven die voor dit werk uitzendkrachten inzetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is niet erg motiverend als het uitzendbureau het minimumloon biedt voor geschoold werkt maar het mag. Als voor werk het minimumloon wordt betaald, wordt aan de wettelijke eis voldaan.

Feitelijk bepaalt niet het uitzendbureau de vergoeding maar de inlener, de opdrachtgever van het uitzendbureau. Vervolgens kan het uitzendbureau proberen iemand te vinden die het daarvoor wil doen. En je bepaalt zelf of je het al dan niet voor dat bedrag wilt doen.

Natuurlijk zet het uitzendbureau een flinke marge op dat tarief. Dat is immers waar het bureau haar geld mee verdient.

Mijn verwachting is inderdaad dat je via een detacheringsbureau meer verdient (die zijn meer voor hoger opgeleiden) maar dan zal dat bureau een opdrachtgever moeten vinden die bereid is dat hogere tarief te betalen.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt! Eigenlijk neem ik werk gewoon aan zonder naar het uurloon te vragen. Lijkt me zo 'nep' om naar geld te vragen, alsof ik het alleen voor het geld doe (wat niet zo is, ik vindt het hartstikke leuk), in mijn optiek wekt dat geen goede indruk (alsof je iets met tegenzin doet als het weinig verdiend als je om het geld vraagt). Dus dat je het doet 'omdat het moet' ipv. 'dat je het (graag) wilt'. Ik stelde deze vraag eigenlijk niet omdat ik krap bij kas zit oid., maar meer om het feit dat ik er zoveel jaren, geld, tijd en moeite in gestoken heb om zover te komen en dat het evenveel wordt gewaardeerd als iemand die op het VMBO zit (qua loon). Want ik zie een correlatie tussen 'loon' en 'waardering'. Soort van 'dis-respect' c.q. belediging. Mijn probleem is dat ik niks vast wil, terwijl detachering vaak met projecten werkt, waar je minstens maanden aan vast zit. Ene keer zit ik een paar weken (tot een maand) te niksen, terwijl ik andere keer 1 of 2 dag(en) per week werk, terwijl ik andere keren voor wekenlang volgepland zit. En bij detachering willen ze toch wel een bepaalde regelmaat/patroon zien in jouw beschikbaarheid (dat ze daarvan kunnen uitgaan ... op langere termijn). Itt. via een uitzendbureau kan ik wekelijks aangeven welke dagen en tijden ik de volgende week beschikbaar ben.