Mag je tegelijkertijd én journalist zijn én politicus?

Mag deze combinatie of sluit het een het andere uit vanwege conflicterende belangen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Een journalist die politicus is, is niet geloofwaardig omdat zijn objectiviteit betwijfeld kan worden.

Antwoorden (2)

Wettelijk wel maar de redactie van de krant zal het niet op prijs stellen, zeker niet als de politieke kleur van de journalist een andere is dan die de krant uitstraalt of wil uitstralen.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als de krant dezelfde politieke kleur heeft als de journalist? Is het conflicterende belang dan niet bij de andere politieke partijen?
Kennelijk mag het wettelijk wel, alleen is de verhouding tussen mediabekendheid en voor jezelf een platform creëren niet zoals ik me voorstel bij een onafhankelijke politieke vertegenwoordiger.
Computoon
8 jaar geleden
Politieke vertegenwoordigers zijn nooit onafhankelijk. Ze zijn "gekleurd" door de partij waarbij ze zich hebben aangesloten en waarvan ze de standpunten delen. Net zo gekleurd als de media overigens. Ambtenaren moeten, als werknemers van de overheid, ongeacht hun politieke kleur, de taken uitvoeren die de overheid hen oplegt.
Een minister of staatssecretaris mag zeer zeker geen journalist én politicus zijn. Zij mogen namelijk wettelijk geen neveninkomsten hebben.
Een ambtelijk bestuurder zoals in de gemeenteraad, mag dit wel en er zijn geen beroepen uitgesloten.
Een journalist die zich voor de gemeenteraad verkiesbaar gesteld heeft én door de kiezers genoeg stemmen heeft gekregen om raadslid te worden, zal echter geen kans maken ook daadwerkelijk geïnstalleerd worden. Dit is echt wel dicht getimmerd!

Een gemeenteraadslid moet namelijk voldoen aan de regels die zijn opgesteld voor integriteit én er mag geen belangenverstrengeling zijn. Niemand kan eromheen dat zowel een functie als journalist en gelijktijdig een functie als politicus dan uit den boze is. Deze persoon zal dus niet aan de regels voldoen die hiervoor opgesteld zijn.
Belangenverstrengeling is duidelijk aanwezig, omdat de media onafhankelijk moet zijn en een politicus is dat niet. Die is gekleurd door de keuze van zijn/haar partij.
Integriteit zal dus ook in twijfel getrokken worden omdat er belangenverstrengeling aanwezig is.

Voordat een gemeenteraadslid aangenomen wordt, zal een commissie zich ervoor moeten uitspreken. Met deze regels in zicht waar niet aan voldaan kan worden, zal zo iemand nooit gekozen (mogen) worden.
Het zou wel mogelijk zijn als hij zijn beroep als journalist zou opgeven. Ook in de kamer zijn politici bekend die in een vroegere loopbaan uit de journalistiek kwamen.
amc
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Dat media onafhankelijk zijn, is maar ten dele waarde. In de journalistiek van De Telegraaf, Powned en Geen Stijl klinkt veel rechts gedachtegoed door.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc. heb jij toevallig een voorbeeld in gedachten van een stad waar een commissie zich heeft uitgesproken over een raadslid die tevens journalist is? En Weet jij toevallig waar ik de officiële regels ten aanzien van dit onderwerp kan nalezen?
amc
8 jaar geleden
Nee, heb ik niet en ik denk ook niet dat die in ons land te vinden is. Zodra je als journalist voor de raad gekozen zou worden, wordt namelijk verlangt dat je kiest...of in de gemeenteraad, maar dan wel de journalistiek opgeven of gewoon journalist blijven, maar dan geen raadslid. Je moet namelijk een eed afleggen waarin je ook belooft niets uit te laten lekken of naar buiten te brengen wat onder geheimhouding valt of wat nog 'onder de pet' dient te worden gehouden. Indien jij nu toevallig journalist zou zijn én in de raad zou zitten, wordt meteen naar jou gewezen als er iets in de krant zou staan dat nog niet bekend mag zijn. Probeer dan maar eens te bewijzen dat jij het niet was! Bij meineed word je ook nog eens vervolgd en dat weet je. Daarom alleen al mag je geen journalist zijn, want dan is het immers jouw taak om te berichten over 'nieuws'. Mijn man is gemeenteraadslid en vandaar dat ik dit weet. anders had ik de bron er wel bij vermeld. @Computoon; Media is vrijwel nooit echt onafhankelijk, het valt vaak regelrecht onder propaganda en iedereen weet wel dat ook de publieke omroepen hun vaste 'gekleurde' journalisten altijd weer in de uitzending hebben zitten. Onafhankelijkheid wordt echter wel verlangd, maar hier wordt alles gedoogd en is er geen controle op eerlijkheid. We zijn er inmiddels al zo aan gewend, dat niemand er aandacht aan schenkt . Er is ook geen krant die niet ooit op de vingers getikt is !