Hallo, ik ben slechthorend, zou ik nog bij het leger kunnen zitten?

Ik moet later een CI plaatsen op mijn hoofd,, ik weet niet wat de nadeel daarvan is. Maar het hoort 85%!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Bordensteker
8 jaar geleden
Ook hallo! (Daar zeg je wat.)
Ik denk dat je je zelf eens in moet lezen in de materie. In het wilde weg hier over een “CI” te beginnen lijkt niet erg veel respons te geven. Ik ken de afkorting wel, maar dan met de betekenis “Cost Index”, dus dat schiet niet op. Ik heb kunnen vinden dat jij een Cochleair Implantaat bedoelt. Je zegt dat je niet weet wat het nadeel is, nou, kijk eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Cochleair_implantaat#Risico.27s Ik zou me goed kunnen voorstellen dat Defensie zich niet eens wil verdiepen in wat de nadelen allemaal zouden kunnen zijn; een voordeel zie ik er voor hen nog niet in. Als organisatie van mensen die liefst méér dan gemiddeld tegen een stootje moeten kunnen zullen ze waarschijnlijk hoogstens het nodige doen om mensen die ze al in dienst hebben en die zeg maar slechter gaan horen ter wille te zijn.
En in Wikipedia staat dat je er op zijn best slechthorend mee wordt. Dit is geen directe kritiek op het leger, en al zeker niet op jou, maar als ze in het leger evenveel moeite hebben met mensen die slecht horen als met mensen die slecht luisteren, dan geef ik je daar weinig kans.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
mijn broer werd om een lui oog afgekeurd dus ik denk het niet
maar mischien wel als je goed presteert in andere velden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Defensie is gewoon een bedrijf zoals alle andere - werkgevers mogen niet discrimineren, en moeten -in theorie- indien nodig de werkruimte aanpassen.
Echter, of dit in de krijgsmacht bij alle funkties kan is nog maar de (praktische) vraag. Defensie is inderdaad ook een breed bedrijf. En er werkt daar ook veel burgerpersoneel, vaak dezelfde 'niet-parate' funkties uitvoerende als een militair. Denk aan hofmeester (keuken), fourier (magazijn), chauffeur op de postwagen, de fanfare, monteurs, ITC-er etc. Er zijn dus meerdere wegen om bij Defensie te komen, verschillende dienstbetrekingen, en zo vele verscheidende funktieeisen. Als je al eerder zonder probleem een funktie hebt uitgevoerd, en je solliciteert voor dezelfde funktie bij defensie (laten we zeggen als kok) dan zullen ze bij weigering aan je moeten uitleggen waarom. Een getuigenis van 'n vorige werkgever kan hierbij zeker helpen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien cluster 1 a 2 geen gevechtsfuncties, bij de marine ofzo.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je slechthorend een gevechtsfunctie zult krijgen.
Als je op missie bent en je bent aan het opereren in vijandelijk gebied en je meerdere geeft je instructies en je hoort het slecht of je verstaat wat anders dan kan dit dodelijke gevolgen hebben voor jou en je collega's als voorbeeld.

Antwoorden (1)

Het leger is een breed begrip, het is alles wat onder Defensie valt. Of er kans is op een baan bij Defensie indien men slechthorend is, kan alleen bepaald worden n.a.v. een keuring of minstens een gesprek vooraf.
De landmacht is een onderdeel van Defensie. Om in aanmerking te komen voor een baan zijn de minimale eisen dat
men gezond is naar lichaam en geest.
men voldoet aan de minimale opleidingseis voor de gewenste functie.

men voldoet aan de medische en psychologische eisen van Defensie.
Het zijn algemene eisen, de Landmacht, Marine, Luchtmacht of Marechaussee stellen allemaal aparte aanvullende eisen. Ook hebben bepaalde specifieke functies ook nog speciale vereisten die altijd vermeld staan bij de functie.
Voor elke sollicitant bestaat de mogelijkheid om medische onduidelijkheden voor het begin van de sollicitatie uit te laten zoeken. Je kunt een vrijblijvende en kosteloze afspraak maken met de medische afdeling in het keuringscentrum in Amsterdam. Zij kijken dan specifiek naar hetgeen uw klacht is en of dit problemen oplevert binnen de functie die u wilt gaan uitoefenen.
U kunt een e-mail zenden naar: admin.keuringenselectie@mindef.nl.