Kan een werknemer met een vast contract ontslagen worden?

Goedendag,

Ik heb een vast contract bij een groot bedrijf en werk al paar jaar. Ik heb een servicegerichte werk. Ze hebben mij een waarschuwingsbrief gegeven waarin geen duidelijke feiten in staan. Ook werden er geen feiten op tafel gelegd. Ik doe mijn werk altijd al goed en mensen aan wie ik service verleen zijn ook tevreden.

Is het mogelijk dat ze mij aan de hand van dit soort waarschuwingen kunnen ontslaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkgevers willen nog wel eens bluffen. Hieronder is uitvoerig aangegeven wat je rechten zijn; zoek ook even je CAO op of iets dergelijks en ken je rechten. Laat je dus niet wegbluffen.
En houd je verder ook een beetje van de domme, in de zin van: je hebt geen idee wat er mis zou zijn, je doet gewoon je werk goed en gaat daar mee door alsof er niets aan de hand is. Daarnaast kan je inderdaad een functioneringsgesprek aanvragen; laat de dingen die besproken worden zwart op wit zetten (want zo hoort dat) en teken het verslag alleen als je je er in kan vinden.
Mocht het dreigen aanhouden, houd dan zelf ook een dossier bij; wanneer je welke brief hebt gekregen, hoe je daar op hebt gereageerd, de vragen die je hebt gesteld en het antwoord dat je daar op hebt gekregen. Bijvoorbeeld: als jij om een functioneringsgesprek vraagt (doe dat via de mail), dan kan je hun reactie (ook als die uitblijft) in je dossier meenemen.
Is er een ombudsman op je werk? Vakbond? Vertrouwenspersoon (die je ook echt vertrouwt - ik ken situaties waarin de vertrouwenspersoon teveel meegaat in de wensen van de werkgever)?
Bewaar ook mailtjes of brieven waarin de mensen aan wie jij service verleent, laten merken dat ze tevreden over je zijn (bedankjes, complimentjes).
Hoop dat het gewoon een foutje was - en dat het anders snel uit de lucht is. Maar in een ander geval; dan hoop ik dat het je niet teveel zal raken.

Antwoorden (7)

Nee. Om jou vanwege je functioneren te ontslaan moet er een dossier opgebouwd worden met duidelijke feiten. Een onduidelijke waarschuwingsbrief is geen dossier. Het is ook geen aanleiding om later te kunnen zeggen dat jij niet functioneerde, want als ze jou geen informatie geven over hoe je je functioneren kan verbeteren kan je er ook niet op afgerekend worden.

Helaas is het zo dat door de manier waarop het ontslagrecht geregeld is sommige bedrijven rare sprongen maken om een zo laag mogelijke ontslagvergoeding te hoeven betalen (of zelfs proberen de werknemer zo te pesten dat hij er zelf de bres aan geeft). Ik zeg niet dat er in dit geval ook sprake van is, maar het betekent wel dat jij adequaat moet handelen om op een later punt een vervelende situatie te voorkomen.

Het advies in dit soort zaken is om altijd de vinger aan de pols te houden. Geef een schriftelijke reactie op de waarschuwingsbrief. Vraag om een functioneringsgesprek. En vraag je personeelsdossier op om te kijken wat daar wel en niet in zit. Wees een goed werknemer, dat is alles wat ze van je kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt!
Alleen 'nee' is dus 'ja', als je werkgever dat dossier heeft.
In geval van de vraagsteller is het nog niet zo. Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Nielx, Bedankt voor je reactie!
Ze proberen idd een dossier op te bouwen. Maar ik weet niet of dat kan doormiddel van waarschuwingsbrieven... In deze waarschuwingsbrief stond dat ik iets was vergeten terwijl dit niet waar is! Hier is een andere collega getuige van dat het niet zo is. Hiervoor had ik een beoordelingsgesprek. Ze hebben mijn zonder voorbeelden te geven en zonder feiten een min gegeven. Ik was natuurlijk niet mee eens omdat 90% van de minpunten totaal niet klopten. Dus ik getekend met de opmerking: getekend maar totaal niet mee eens. Wat moet ik nu doen? Vechten om mijn werk te behouden? Moet ik hulp vragen bij bijv een advocaat? Want hier wordt echt een vies spelletje gespeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet nu zelf ook ern dossier bij houden. Bewaar hun stukken en schrijf zelf ook op wat is gezegd en wat jij hebt gezegd. Schrijf jouw waarheid ook op. Als je baas informeel iets tegen je zegt, goed of slecht, ook opschrijven. Ben je lid van een vakbond? Dan is het tijd om hen in te schakelen. Leg dd situatie daar voor.
Pieter2011
12 jaar geleden
Nog een belangrijke waarschuwing: laat je NOOIT naar huis sturen! Als je werkgever zegt: "Ga jij maar twee weken (ziek) thuis zitten", doen moet je daar niet mee akkoord, gaan, maar hem wijzen op de arbeidsovereenkomst die je hebt. Als je naar huis gaat, word je geacht ermee in te stemmen en verlies je al je rechten! Een advocaat adviseerde mij ooit: laat je baas er desnoods de politie bijhalen, maar ga niet vrijwillig naar huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theoffishall Wat je moet doen hangt heel erg af van de omstandigheden, maar er hoort mijns inziens sowieso contact met een expert op het gebied van arbeidsrecht bij. Dat kan bij je vakbond zijn, maar het kan ook een advocaat zijn. Let wel: die laatste is erg duur, dus als je een rechtsbijstandsverzekering hebt dan kan je die ook voortijdig inschakelen. Wat er precies moet gebeuren hangt heel erg af van de exacte omstandigheden. Waarom wil het bedrijf van je af? Is het financieel? Is het persoonlijk (vinden ze jou niet leuk)? Pas je niet binnen het team? Werk je het minst goed? En vanuit welke managementlaag komt het idee dat jij weg moet? Daarnaast zijn er ook jouw persoonlijke omstandigheden. Hoe lang heb je er gewerkt? Werk je er met plezier? Wat zijn jouw kansen op de arbeidsmarkt? Hoe zit je er financieel bij? Kortom, een hoop verschillende zaken die allemaal betrokken moeten worden bij het vervolgtraject. Dit zijn van die dingen die niet op goeievraag.nl beantwoord kunnen worden.
Dan moet het in je functioneringsgesprekken besproken zijn en op papier staan.
Je kunt wel met vast contract ontslagen worden als er duidelijke en goede redenen zijn. En het dus besproken is en je de kans hebt gekregen om je te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het uitgebreide antw van niels in netjes!!!
Met een vast contract mogen ze je niet zonder 'goede' redenen ontslaan. Jouw werkgever zal hiervoor toestemming moeten krijgen, hij met daarvoor gegronde redenen aan geven, eerder zal hij jou niet mogen ontslaan.

Toegevoegd na 21 minuten:
Om de rechten van werknemers te garanderen, bepaalt het ontslagrecht dat werknemers alleen met een goede reden ontslagen mogen worden. bijvoorbeeld alleen als zij zich misdragen of al langere tijd niet goed functioneren.

Er is een aantal redenen voor ontslag waar een werkgever wel mag ontslaan;
Reorganisatie, bedrijf verhuist,
als de werknemer niet meer functioneert of niet meer geschikt is voor dat werk (behalve bij ziekte)
bij een ernstig conflict,
bij langdurige arbeidsongeschiktheid en bij het niet kunnen aanbieden voor passend werk.
bij onbehoorlijk gedrag, (dronken, stelen enz)
als werkgever en werknemer allebei akkooord gaan.

De werkgever mag een werknemen alleen ontslaan als;

hij een ontslagvergunning van UWV werkbedrijf heeft,
door de arbeidsovereenkomst via de kantonrechter te ontbinden,
op staande voet,
in de proeftijd.

Als je nooit een gesprek over je functioneren hebt gehad en alleen door een soort van brieven/waarschuwingen een vorm van ontslagdreiging hebt gekregen, zal een werkgever jou niet mogen ontslaan. Geen kantonrechter zal dit toestaan. Je moet het recht krijgen je te verweren en een gesprek is wel het minste wat je moet krijgen. Ik zou je dus wel aanraden nooit met het ontslag akkoord te gaan maar altijd bezwaar aan tekenen omdat je het niet ermee eens bent en je nooit eerder klachten over jouw werkwijze hebt gehad. Kijk eens bij mijn bron voor de wettelijke regels hieromtrend. Hier wordt alles haarfijn uitgelegd.
amc
12 jaar geleden
Niet na 1 waarschuwing, maar wel na enkele waarschuwingen op papier, vast contract of niet.
Het is van belang dat je tegen elke waarschuwing beroep aantekend en daar in zet dat je niet inziet waar voor je gewaarschuwd bent en je dus niet kunt vereenzelvigen met de waarschuwing en daarom de waarschuwing als niet verstuurd zult bekijken.
Doe je dit niet, dan geef je jouw werkgever gelijk.
Als jouw werkgever je enkele waarschuwingen heeft gegeven en je gaat niet in beroep, dan mag de werkgever een ontslag vergunning aanvragen (met enkele waarschuwingen op papier waar je niet tegen in beroep bent gegaan zal deze vergunning worden verstrekt) en jouw dan mogen ontslaan.
Ik heb zelf in dat schuitje gezeten en je staat er van te kijken hoe slecht de positie van een werknemer tegenwoordig is.

Het rottige is, ook al sta jij in jouw recht en heb jij beroep aangetekend tegen alle waarschuwingen, dat een werkgever na enkele waarschuwingen het dan kan gaan gooien op "verstoorde werkrelatie" welke in de meeste gevallen ook als ontslag reden door een rechter zal worden toegewezen, uitzonderingen daar gelaten.
Zo als het oude gezegde gaat, wil men een hond slaan dan vind men altijd wel een stok.

Dus in elk geval altijd beroep aantekenen tegen elke waarschuwing die je krijgt, aangetekend versturen! Dit is ook belangrijk voor als je naar een andere baan over gaat.
Ga ondertussen vooral kijken naar ander werk want ik vrees dat jij je langste tijd daar gehad hebt.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet er een beroep gemaakt worden richting de personeelszaken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Richting de persoon die deze waarschuwing heeft gestuurd.
Er staat normaal altijd onderaan het afschrift door wie de brief is gestuurd of in opdracht van wie de brief is gestuurd, aan deze persoon richt je de brief.
Zou tevens een goed idee zijn, als je lid bent van de bond, om deze ook in te lichten hier over.
Of welke andere instantie dan ook die voor jouw, jouw belangens behartigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tukkerr heel erg bedankt! Zou je misschien ook advies kunnen geven over bij welke bond ik lid van kan worden? Ik heb niet zoveel ervaring mee omdat dit ook eerste keer bij mij overkomt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit zelf sinds 1995 bij de FNV, hebben mij goed geholpen in de jaren en hebben er ook een ontslag premie uit gesleept toen het niet meer houdbaar was, een werkgever is niet verplicht een werknemer een ontslagpremie te geven. Er is ook een CNV vakbond, dus kijk even op de websites van deze bonden om te zien welke jouw het meeste aanspreekt.
De bonden hebben ook een regionaal punt, en soms ook een plaatselijk punt waar je naar toe kunt gaan voor informatie etc, echter kun je ze ook altijd bellen en je verhaal daar uitleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel de vraag of een vakbond je ook meteen helpt als je meteen hulp nodig hebt en daarom lid wordt. Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe moet ik het dan anders doen? want ik ben al vandaag lid geworden van FNV...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theoffishall, de vakbond helpt je meteen, maak je geen zorgen.
Het is zelfs zo dat je, als niet lid, kunt bellen, je probleem voor leggen, zij bekijken dan hoe of wat maar zullen dan wel zeggen dat je lid moet worden wil je echt van alle onderdelen gebruik maken, zo als bijvoorbeeld juridische hulp.
Dus, een vakbond helpt je meteen, of je nu net lid bent geworden of al 20 jaar lid bent.
Ga snel met de vakbond in conclaaf over jouw probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor deze tips. Ik heb nog een laatste vraagje. Hoe stel je een schriftelijk beroep op? Ik bedoel ik weet wel hoe zo'n broef uitziet maat dit is natuurlijk iets wat er intern gebeurd. moet er in onderwerp van het brief ook beroep term aangegeven worden?
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt informeer daar eens. Een keer met zo'n advocaat naar je baas heeft voor een collega wonderen verricht; ze heeft nooit ergens weer last mee gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt vdijken! Zou je me ook willen adviseren hoe ik dit aan kan pakken met een advocaat? Moet ik bij een 'advocatenbureau' zijn?
Wanneer kan ik het beste inschakelen?
Wat zou het ongeveer gaan kosten? Alvast bedankt voor je tips!!!
ik dacht altijd dat het wel kon, bij drie keer een officieel waarschuwing...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit mag niet , als ik zo lees gaat het niet om disfunctioneren of iets dergelijks. En neem aan dat dit ook het geval niet zal zijn. Dit valt daarom ook niet onder bijzonder ontslag.

zoals eerder is beantwoordt moet er een dossier opgebouwd worden met alle feiten waarin zou staat wat er aan de hand is.

Vraag dus om je personeelsdossier.