Als ik tijdelijk arbeidsongeschikt wordt (bijv een been breek), heb ik dan recht op geld (zie uitleg)?

Als ik de inkomstenbelasting/premie volksverzekering en bijdrage zvw enzovoorts aan het eind van een gewerkt jaar betaal (dus niet per maand), heb ik dan ook recht op ww, arbeidsongeschiktheid, ziektekosten enzovoorts?
Ik moet mijn gewerkte loon bij 'overige inkomsten' opgeven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien is het allemaal heel logisch, maar ik wist het niet zeker. Iemand vroeg mij laatst hoe het zit als ik mijn been breek en dus niet kan werken. Wie gaat dan mijn vaste lasten betalen? Maar ik dacht, als je belasting betaald, dan heb je toch rechten...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je voor minder dan 4 dagen per week als particulier in de huishouding werkt van een andere particulier heb je geen recht op een WW-uitkering e.d. Eenvoudigweg omdat je niet in loondienst bent bij je werkgever. 'Gewone' werkgevers dragen premies af voor de werknemersverzekeringen en daarom hebben hun werkgevers onder voorwaarden recht op een uitkering.

Maar er is hoop. Als je minder dan 4 dagen/week voor diezelfde particulier werkt, is de regeling 'dienstverlening aan huis' van toepassing. Zie de eerste bron. Daar vind je zelfs een overeenkomst waarin je schriftelijk zaken kunt vastleggen met je opdrachtgever (de particulier waarvoor je recht). Dan heb je recht op:

"Voldoet u aan de voorwaarden van de regeling dienstverlening aan huis? En wilt u afspraken met uw particuliere werkgever vastleggen in een contract? Let dan hier op:
Uw werkgever moet zorgen voor een veilige en gezonde werkplek;
Uw werkgever moet u minimaal het wettelijk minimumloon en 8% vakantiegeld betalen;
Uw werkgever moet u doorbetalen bij vakantie (dit is 4 keer het aantal werkuren per week);
Uw werkgever moet u doorbetalen bij ziekte, voor maximaal 6 weken. U geeft uw ziekmelding door aan uw werkgever op de eerste ziekendag."

Wil je een uitkering ontvangen in geval van werkloosheid, ziekte of arbeidsongeschiktheid (uiteraard op basis van het 'verdiende loon') dan kun je je vrijwillig daarvoor verzekeren bij het UWV. Uiteraard tegen betaling van een premie. Zie de tweede bron.

"
Het dagloon dat u verzekert, moet zijn gebaseerd op het inkomen dat u kwijtraakt door ziekte, arbeidsongeschiktheid of werkloosheid.
U kunt als dienstverlener aan huis alleen een WW-verzekering afsluiten in combinatie met een Ziektewet-verzekering. Het dagloon van uw verzekering voor de WW moet gelijk zijn aan dat van de Ziektewet-verzekering.
U kunt de verzekering op ieder moment afsluiten, maar niet met terugwerkende kracht. De verzekering gaat in zodra wij uw aanmelding hebben ontvangen.
U kunt de premie van de Ziektewet-verzekering en de premie van de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WIA-verzekering) aftrekken bij uw aangifte inkomstenbelasting."

Dat vrijwillig verzekeren is als dienstverlener aan huis mogelijk als je
* Minder dan 4 dagen per week bij 1 huishouden werkt;
* 4 of meer dagen per week werkt, maar steeds bij een ander huishouden of andere opdrachtgever.

Toegevoegd na 7 minuten:
Correctie: de laatste keer dat ik 'werkgevers' schreef in mijn eerste tekstblok moet het uiteraard 'werknemers' zijn.
Computoon
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je een been breekt ben je niet "tijdelijk arbeidsongeschikt" maar kom je in de ziektewet, en krijgt op grond daarvan gewoon doorbetaald door je werkgever. Er gebeurt dus helemaal niks met je loon, zeker niet in de pakweg 6 weken dat je met een gebroken been uit de relatie bent. Pas na uiterlijk twee jaar stopt de ziektewet en komt een eventuele arbeidsongeschiktheid ter sprake.

Mocht je ernstige restschade hebben en heel lang of nooit meer 100 % kunnen werken, dan wordt er een heel andere molen in gang gezet die ik hier niet helemaal kan gaan samenvatten (arbo-arts, keuringen, reintegratie-trajecten etc), maar dat zal met een "normaal" gebroken been zo'n vaart niet lopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je geen werk hebt, heb je natuurlijk geen recht op ziektewet. Of je geld dan doorloopt is sterk afhankelijk van welk soort inkomen je hebt en wat de daaraan verbonden verplichtingen zijn.
Als je nooit hebt gewerkt EN geen inkomen hebt, krijg je ook niks als je ineens arbeidsongeschikt wordt. Een huisvrouw die na 30 jaar thuiszitten ineens niks meer blijkt te kunnen bijvoorbeeld. Die heeft gewoon pech gehad.

Omdat uit je vraag je specifieke situatie niet helemaal duidelijk is, verwijs ik naar de link waarin alle mogelijke situaties worden toegelicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Ja dat is zo iets als home works. Nee dan heb je geen rechten.
ronron1212
8 jaar geleden
De vraagsteller is niet in loondienst dus wat jij aangeeft klopt niet.
Computoon
8 jaar geleden
Vraagsteller is niet in loondienst. Maar iemand die in loondienst werkt en ziek wordt, krijgt al jaren geen uitkering meer op basis van de ziektewet maar op basis van de wettelijke loondoorbetalingsplicht bij ziekte die nu max. 2 jaar is. De ziektewet komt bijv. aan bod als de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt terwijl de voormalige werknemer ziek is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Harma87: werk je bij particulieren, of voor mensen die een indicatie hebben voor zorg? In het laatste geval kun je beter kiezen voor opting-in: de SVB regelt dan dat je een netto loon krijgt, maar zorgt ook voor maximaal 6 weken doorbetaling bij ziekte, begeleiding door een arbodienst, een aansprakelijkheidsverzekering van de zorgverlener en bemiddeling bij conflicten.