Klopt mijn salarisstrook bij ziekte wel?

Ik ben al gedurende lange tijd ziek en teruggezet in loon van 100% naar 85% en over een paar maanden wordt dit dan weer 70%.

Echter in plaats van een correctie heeft mijn werkgever geen meldingen op mijn loonstrook gezet maar gewoon mijn brutoloon omlaag gezet. Mag dit wel op deze manier?

Het is namelijk ook zo dat mijn werkgever erg graag van mij af wil en mij af wil kopen. Echter de WW wordt toch bepaalt op 70% van mijn laatstverdiende loon. Lijkt mij dat dit dan toch 70% van mijn standaard salaris moet zijn.

Maar als mijn werkgever geen korting op mijn standaard loon doet maar mijn standaard loon naar beneden haalt heeft dit dus ook gevolgen voor de latere WW lijkt me.

Klopt het wat ik denk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Nee hoor, je krijgt gewoon wat je nu ook krijgt. Als je n.l. ww aanvraagt moeten ze weer elle gegevens hebben, je baas moet dat ook bij hebben gehouden voor de ziektenkostenverzekering. Ze zien dan dat je ziek bent geweest en hoe lang en weten dus dat je al op 70 % zit van je laagstverdiende salaris.
amc
13 jaar geleden
Is er bij jou een CAO van toepassing? Zo ja, dan kun je in de CAO lezen na hoeveel weken een bepaald % ziekengeld doorbetaald wordt. Is er geen CAO van toepassing, kijk dan je je contract, meestal staat hier 1e jaar 100%, 2e jaar 70%. Je brutoloon mag echter niet omlaag. Er dient als omschrijving ziek te staat. De gegevens van jouw strookje gaan met de aangifte loonheffingen naar de Belastingdienst, waar e.e.a. opgesplitst wordt, n.l. info voor de BD en info voor UWV. Voor het bepalen van je WW wordt er 1 jaar teruggekeken. Verder is er eveneens nog spraken van een max. dagloon, dat is nu 186,65 euro. Mocht je nu meer dan dat bedrag per dag verdienen, dan wordt je WW of ziektewetuitkering nooit meer dan dat.