mag een werkgever bijna al je vakantie uren vast indelen?

Ik werk 24 uur p/w en had dit jaar recht op 121,26 vakantie uren. Hiervan zijn er 120 vast ingedeeld voor bouwvak, kerst-oud en nieuw, goede vrijdag etc. Nu is het geval dat ik aanzienlijke uren in de min sta (ben bij dit bedrijf al begonnen in de min doordat er zoveel dagen worden ingedeeld)en mijn werkgever wil dat ik dit betaal.

Nou vraag ik mij af of hij überhaupt zoveel dagen mag indelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat staat er in je CAO... onder die bouwvak kom je niet uit, kerst en oud nieuw etc gaan veel bedrijven dicht maar ik neem aan dat kerst en nieuwjaarsdag toch niet jouw uren zijn. Goede vrijdag snap ik niet zo, alle bedrijven die ik ken werken dan gewoon door.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je in weken als goede vrijdag niet eens op een andere dag werken? Bouwvak is 3 wk dus het is logisch dat daar al iets van 60% van je uren naar toe gaan maar er moet inderdaad wel wat te overleggen blijven natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dagen als goedevrijdag zou ik eventueel wel kunnen wisselen dat klopt. Kerst en oud en nieuw gaat idd niet van mijn dagen af, bedoelde eigenlijk dat ik verplicht vrij moet nemen tussen kerst en oud en nieuw. En wat is in overleg? Het bedrijf gaat al sinds jaar en dag dicht tijdens de bouwvak en je wordt geacht daarin mee te gaan. Ik heb daar iig nooit een keus in gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bezwaar maken!
Helpt het niet? Ontslag nemen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je werkt parttime dus je hebt nog heel wat uren over in de week. Als jouw werkgever aan de bouwvak vastzit en ook sluit tussen kerst en oud/nieuw (dat zijn dit jaar ook maar 2 dagen!) dan krijg je zoiets. Ik zou gewoon meer op andere dagen werken want blijkbaar vallen jouw werkdagen steeds precies op dit soort verplichte vrije dagen. Dat kan volgend jaar weer anders zijn. Goede vrijdag vrij geven blijf ik niet begrijpen, ik ken geen enkel bedrijf die dan dicht is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Check eerst je CAO (die is in elk geval rechtsgeldig doorgaans) en daarna jouw arbeidscontract. Als je bij een bedrijf werkt dat vaste sluitingsperioden kent zal dat vast in het contract staan, en dan wist je dit dus ook van te voren.
De uren laten betalen lijkt me overigens níet correct, maar de beste plaats voor het definitieve antwoord is een vakbond of een rechtsloket
Succes!

Antwoorden (2)

Wat je werkgever hier doet is niet toegestaan, je wettelijke vakantieuren (4 keer het aantal uren dat je per week werkt aan vakantieuren) zijn van jou.
Jij vraagt vakantiedagen aan en alleen met zwaarwegende gronden is er een mogelijkheid voor je werkgever dit in bepaalde gevallen te weigeren.
Voor wat er met de bovenwettlijke uren aangaat zul je de CAO moeten raadplegen die voor je bedrijf geldt.
Als je werkgever het bedrijf op bepaalde dagen sluit heeft dit geen invloed op je vrije dagen, er mogen geen uren afgetrokken worden.
Gezien de gang van zaken in je bedrijf zou ik je adviseren eens te gaan praten met een vakbond of juridisch adviesburo want ik ben bang dat nog wel eens een vervelende discussie met je werkgever kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nooit gehoord van bouwvak?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huh, dit lijkt me idd echt niet kloppen. Als in jouw contract de bouwvakantie is afgesproken mag je dan heus niet op je strepen gaan staan of eisen dat je je vakantiedagen houdt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
precies, dan moet je maar elders gaan werken of extra werken voor en na de bouwvak om zo vakantiedagen op te bouwen.
In principe moet de werkgever vrij geven op de dagen die je wilt.

Daar zit een 'maar' aan. Zie BW 7:638. In de arbeidsovereenkomst kan bijv. staan dat alleen toestemming van de ondernemingsraad nodig is om voor iedereen (toekomstige) vakantieaanspraken vast te stellen. Gaat de OR in zo'n situatie akkoord met het voorstel van de werkgever, dan kan hij van tevoren vaststellen in welke periode werknemers met vakantie moeten gaan. Het kan ook in een CAO staan.

In de wet staat geen aantal dagen genoemd waarvoor die mogelijkheid bestaat. Over die mogelijkheid om dagen aan te wijzen zijn wel eens rechtszaken geweest (zie http://www.ontslag.nl/werknemers/extra/nieuwsoverzicht/verplicht-met-vakantie-)

Hieruit bleek "dat een bepaling in een CAO, waarin aan de werkgever de bevoegdheid wordt verleend om eenzijdig vakantiedagen vast te stellen, niet in strijd hoeft te zijn met het door de wetgever gehanteerde uitgangspunt dat de vakantie overeenkomstig de wensen van de werknemer moet worden vastgesteld.

De werkgever kan op grond van de CAO zelfs bevoegd zijn om willekeurige werkdagen als verlofdagen aan te wijzen. Wel blijkt dat de rechter dit niet alleen op basis van de bepaling in de CAO - waarin de bevoegdheid staat vermeld- bepaalt. Ook het aantal dagen dat de werkgever aanwijst als vakantiedagen en de manier waarop de werkgever tot zijn besluit komt, speelt een rol bij de beoordeling."

BW 7: 638
1. De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van artikel 634 ten minste aanspraak heeft.

2. Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.

3. In geval van gewichtige redenen wordt de vakantie op zodanige wijze vastgesteld dat de werknemer desverlangd, voorzover zijn aanspraak daartoe toereikend is, gedurende twee opeenvolgende weken of tweemaal een week vakantie kan opnemen.
(...)"
Computoon