Mag iedereen zich homeopaat noemen en een homepathiepraktijk beginnen?

Of moet je een opleiding volgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Moet ik een opleiding of een cursus volgen om een erkende homeopaat te worden?
ja, je moet een (pittige) opleiding volgen.

Moet ik arts zijn om homeopathie te studeren?
In de wereld van de homeopathie bestaat de situatie dat de behandelaar zowel arts als niet-arts kan zijn. De homeopathie is na grondlegger Samuel Hahnemann 200 jaar lang verder ontwikkeld door zowel artsen als niet-artsen. Artsen noemen zich arts voor homeopathie. Niet-artsen noemen zich klassiek homeopaat. Daarmee geven zij aan dat ze de homeopathie uitoefenen volgens de oorspronkelijke overtuiging dat lichaam en geest een eenheid vormen en daarom en dus tegelijk moeten worden behandeld.
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Eigenlijk geen antwoord op de vraag. De links gaan over 'erkende' homeopaten. Overigens: niet alleen mag iedereen zich homeopaat noemen, iedereen mag ook een club oprichten die homeopaten erkent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een opleiding in de homeopathie is alleen verspilde tijd, omdat ze toch bewezen niet werkt. Of eigenlijk moet het andersom geformuleerd worden: er is geen enkel bewijs dat homeopathie werkt.
Homeopaat is geen beschermde titel en sinds de invoering van de wet-BIG - en daarmee het vervallen van de wet op de uitoefening der geneeskunst van Thorbecke - mogen ook niet-artsen zich bezighouden met geneeskundige en op geneeskunde gelijkende handelingen. Onder de oude wet waren alle handelingen die gericht waren op het bevorderen of behouden van gezondheid, inclusief bijvoorbeeld het geven van op de patiënt gerichte voorlichting, voorbehouden aan artsen. Nu mag iedereen die ergens in een kamertje mensen ontvangt en ook maar iets doet wat te maken heeft met gezondheid, zich 'genezer' of iets dergelijks noemen.

Dus nee: je hoeft er geen opleiding voor te volgen om je homeopaat te mogen noemen en je mag ook gewoon patiënten behandelen zonder opleiding. Met uitzondering van bepaalde voorbehouden handelingen dan (geregeld onder wet-BIG). Er zijn natuurlijk wel beroepsverenigingen en omdat veel zorgverzekeraars in de aanvullende pakketten bepaalde alternatieve geneeswijzen vergoeden is het veel gemakkelijker om je te redden als alternatief therapeut/genezer wanneer je aan de eisen van tenminste één van die verenigingen voldoet, maar het is niet bij wet verboden om gewoon een bordje "homeopaat" in je tuin te zetten, je eigen visitekaartjes te printen en te adverteren in de lokale krant dat patiënten met allerlei kwalen bij jou terecht kunnen. Zolang je niet al te gekke claims maakt natuurlijk, en je kunt dan het beste ook maar iets doen wat tenminste op homeopathie lijkt, want anders ben je een oplichter, en daar zijn wél wetten tegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
+. Maar wat bedoel je met de zinsnede "zolang je niet al te gekke claims maakt"? Homeopathen, en zeker de klassiek homeopathen, maken per definitie al uiterst ongeloofwaardige claims. Daarnaast zijn er zat homeopathen die zonder enige vorm van bewijs beweren dat ze allerlei "heel bijzondere" effecten kunnen bereiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
O, absoluut Cryo. Maar zolang het er niet ál te dik bovenop ligt, kom je daar nog wel mee weg als je wilt ;-) Maar ik drukte me inderdaad niet helemaal duidelijk uit. Met "al te gek" bedoel ik dingen die er zó dik bovenop liggen dat eigenlijk elk mens het direct herkent als b*llshit. Je mag dus best zeggen dat je middelen gebruikt die het zelfgenezend vermogen van het lichaam stimuleren of dat je mensen kunt helpen om meer "in evenwicht te komen" of dat je een aanvulling kunt leveren op de conventionele geneeskunde, misschien zelfs nog dat je aandoeningen als fibromyalgie, chronisch vermoeidheidssyndroom, burn-out en angststoornissen kunt genezen (dingen die niet of moeilijk controleerbaar zijn) maar als je gaat zeggen dat je geamputeerde ledematen kunt laten teruggroeien of dat je kanker kunt genezen met middelen die dankzij de energie van de volle maan je aura uitwringen en daarna weer vult met ontbijtkoek (claims die niet in overeenstemming zijn met welke min of meer bekende - en al dan niet terecht erkende - geneeswijze) dan zullen waarschijnlijk ook mensen die geloven dat homeopathie werkzaam zich niet melden als patiënt.