welke opleiding moet ik doen als ik assistent van een modeonterper wil worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Modevakschool.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies Crea, dat is 'm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en welk niveau ?

Antwoorden (1)

Op deze site http://www.nationaleberoepengids.nl/Coupeur vind je onder andere deze informatie:

"Beroepsprofiel coupeur

Een Coupeur is werkzaam in de modewereld. Dat kan zijn als medewerker bij een winkel, zoals een bruidsmodezaak, maar dat kan ook zijn als lid van een team dat een ontwerper ondersteunt door de praktische uitvoering van zijn of haar ideeën te verzorgen.

Eigenlijk zitten er twee fases in het werk van een Coupeur. De eerste stap is het tekenen van patronen voor de kleding, de tweede stap is het daadwerkelijke naaiwerk.

Het patroontekenen gebeurt aan de hand van een ontwerp en op basis van een bepaald patroontekensysteem. Patronen worden op een specifieke maat getekend en kunnen vervolgens worden gebruikt bij de productie en samenstelling van het kledingstuk.

Het naaiwerk van de Coupeur bestaat uit het naaien van nieuwe kleding op basis van een ontwerp en patroon met alle details als zakken, kragen en splitten of het verstellen van bestaande kleding zodat het aan een individu kan worden aangepast. Dit laatste is bijvoorbeeld wat er veel in bruidsmodezaken gedaan wordt."

Ik weet niet zeker of het beroep van "coupeur" hetzelfde is als wat jij verstaat onder "assistent van een modeontwerper", maar het volgende staat er op die site over de opleidingen tot coupeur:

"Opleidingen tot coupeur

Om als Coupeur aan de slag te gaan moet je alles weten over de patroontekensystemen en hoe ze te gebruiken, maar ook over stoffen en hoe die te verwerken. Er zijn verschillende opleidingen op MBO niveau te vinden die je helpen een begin te maken in je carrière als coupeur. Een mogelijkheid is een opleiding richting Fashion and Living of de opleiding Coupeur of Coupeuse.

Op HBO niveau zijn er ook opleidingen in de richting van de mode, maar die richten zich meer op leiding geven dan echt op het uitvoeren van handwerk."

Het beroep "assistent van een modeontwerper" vond ik niet op die site: http://www.nationaleberoepengids.nl/
Antoni