Wie heeft je verteld dat er negativisme en cynisme bestaat? En wie heeft jou vervolgens verteld dat jij negatief en cynisch bent?
En als je dat nu eens niet zou geloofd hebben ooit wat anderen je continue aangepraat hebben?
Of als je dat toen wel geloofd hebt en nu stopt met dat te geloven, wat dan?
Dan was je er dus al meteen van af, is het niet zo?
Zonder ook maar iets op te lossen...
Als je in een stad rondloopt waar je maar een paar wegen kent en op een gegeven weg herken je niet meer de straat waar je op dat moment bent, dan loop je toch terug naar daar waar je de weg weer wel weet en vandaar ga je weer verder...
Ga terug naar het gewoon niet te geloven allemaal wat er zich als een kapotte grammafoonplaat steeds weer in je gedachten herhaalt...
En is er dan zo veel om enthousiast over te zijn, Zou het wel eens zo kunnen zijn dat je weinig enthousiast bent omdat er niet veel meer is om zo enthousiast over te zijn? Waarom zeg je niet tegen jezelf, dat wat ik ervaar in de wereld is niet meer zo enthousiast om te ervaren, evident dan dat ik dat zo weerspiegel en weergeef...
Is het werk wel enthousiast voor je? Veranderen van werkplek zou een optie kunnen zijn om enthousiasme weer te wekken...
Zou het kunnen zijn dat de anderen in jou omgeving zelf minder enthousiast zijn en dat weerspiegelen?
Het is zoals het is, als je dat kunt accepteren kun je het laten en er geen voorkeur of afkeur van jou kant proberen invloed te laten uitoefenen...
Heb je dan dat zogenaamde negativisme en cynisme wel zelf gecreëerd? En als dat niet zo is, kun jij dat dan bij jezelf nu wel toch ´oplossen´?
Als je dat op de een of andere manier kunt, dan zou ik ook ophouden met te geloven dat je ouder wordt...
Is het je opgevallen dat je je leeftijd niet kunt voelen, net zoals bij temperatuur meten heb je iets buiten jezelf nodig om jouw temperatuur te meten, de thermometer hebben ze daarvoor. Je kunt ervaren wat je wilt maar het getal op de thermometer geeft aan hoe hoog je temperatuur is. Zo ook met ouder worden, maar daar is geen leeftijdsmeter voor, dus moet je naar middelen grijpen die daar niet voor geschikt zijn, bv moeheid of onbuigzaamheid... Moeheid dat had je altijd al en buigzaamheid/onbuigzaamheid ook... Dus je kunt het niet meten, het is gewoon een vaststelling... Ik kan je zeggen dat in mij iets leeft dat ik altijd hetzelfde ervaar en niet aan leeftijd gebonden is. De vlam brandde elke keer toen ik keek of de (levens)vlam er nog was... Ik was er nooit niet... En hoe oud die is, ik heb er geen idee van...
Ja ik ben de 50 gepasseerd en ik kan dingen niet meer zo zoals ik ze 30 jaar geleden deed, maar het veranderde altijd al, toen ik klein was kon ik op een gegeven moment wel bij die hoge kast, het verandert altijd, dat is de aard van het leven... Leven is verandering, Leven is pijn lijden...
Leven is...
Maak er een feest van voordat het te laat is... Je leven wordt per seconde aangeboden... Aan jou om daar van te genieten. Werkelijke intelligentie is hoe meer dat je in staat bent om van het leven te genieten zoals het is, hoe intelligenter dat je bent...
Jij mag het op jou manier doen, ook negatief en cynisch...
dank je...
ps je hoeft niets te doen om dat wat is te laten zijn zoals het is... Scheelt een hele boel energie als je dat beseft...