Mag een werkgeven extra verlofuren geven in plaats van loonsverhoging?

In de CAO is vastgelegd dat een werknemer jaarlijks aan de hand van zijn of haar beoordeling een loonsverhoging kan ontvangen tussen de 1 en 5 procent. dit jaar krijgen we op basis van de in de CAO vastgelegde jaarlijkse beoordeling in plaats van een loonsverhoging, extra verlofuren oplopend tot 48 uur. dit is eenmalig en moet binnen 1 jaar opgeomen worden. de extra verlofuren zijn dus niet blijvend.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Dat mag alleen als in de CAO vermeld is dat het geven van verlofuren in plaats van geld is toegestaan. (Verlofuren hebben immers ook geldwaarde want als je verlof opneemt wordt je salaris doorbetaald).

Zulke cao's ben ik nog nooit tegengekomen, het zou me zeer verbazen als het erin stond. Wel CAO's waarbij overuren in tijd worden uitbetaald in plaats van geld maar dat is wat anders, dat raakt het basissalaris van nu en de toekomst niet.)

In feite is het een nadelige oplossing voor de werknemer want in normale omstandigheden wordt je salaris procentueel verhoogd en nu sta je een jaar stil en wordt de eerstkomende verhoging na dit jaar over het 'bevroren' salaris berekend. Dit blijft dus doorwerken. Ik vermoed dat het financieel minder goed gaat met je werkgever.

Toegevoegd na 13 minuten:
Die max van 48 uur verlof is ook veel minder dan de maximaal 5 procent verhoging. Gaan we uit van 230 werkdagen per jaar × 8 uur = 1840 uur. 48 uur is 2,6 procent daarvan. (Hoe kom ik op 230: 52 werkweken × 5 dagen, minus 23 vakantiedagen en 7 buitengewoon verlofdagen)
Computoon