ik werk van 4 tot 9 maar mag geen pauze nemen, wel snel iets drinken maar absoluut niet zitten dit moet staand gebeuren mag dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Duur van pauzes en aantal pauzes
Voor het aantal pauzes dat u heeft en de duur daarvan geldt:

Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier.
Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u recht op 45 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier.
In een collectieve regeling kunnen andere regels staan. Zoals minder of kortere pauzes dan de bovenstaande. U heeft in ieder geval recht op minimaal 15 minuten pauze als u langer dan 5,5 uur werkt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Jij werkt dus 5 uur,in princiepe val je dus juist buiten de wetgeving...ga eens na wat daar over in jullie arbeidsplaats geld.
10 jaar geleden
Ja, dat mag, als jij een half uur langer werkt (5 en een half uur), dan heb je recht op minimaal een kwartier pauze. In jouw geval hoeft jouw werkgever dit niet te regelen, tenzij het anders in het CAO van het bedrijf waar jij werkt anders staat vermeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je werkt net te kort voor de wettelijk verplichte pauze van 1/2 uur (of 2x 15 minuten).

Je hebt nu alleen recht op een pauze als dit vermeld staat in een CAO, personeelsreglement of in een individuele arbeidsovereenkomst.

"Voor het aantal pauzes dat u heeft en de duur daarvan geldt:
Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier.
Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u recht op 45 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier.
In een collectieve regeling kunnen andere regels staan. Zoals minder of kortere pauzes dan de bovenstaande. U heeft in ieder geval recht op minimaal 15 minuten pauze als u langer dan 5,5 uur werkt."

Toegevoegd na 41 seconden:
Het antwoord is dus: ja, dat mag.
Computoon