Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Belasting aftrek voor een studie?

Ik woon in Belgie (ben Nederlander en werk ook in Nederland) en wil een studie BOA gaan doen via de NHA in NL. Ik heb gehoord dat hier een belasting aftrek voor is? wie weet mij hier meer van te vertellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
773
fisbel
12 jaar geleden
Heeft u studiefinanciering? Zo ja, dan is het antwoord hieronder niet van toepassing. (normkosten zijn leidend) Zo nee, het antwoord hieronder is wel van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NHA biedt geen dagonderwijs, dus dan is er geen recht op studiefinanciering. Tenzij ook een andere (wel voltijds-)opleiding wordt gevolgd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, NHA gaat het niet worden, het wordt een ander instituut. Daar ga ik 10 volle lesdagen incl. examendagen volgen in een periode van een paar maanden.
Bedankt voor je reactie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wanneer een studie gericht is op je (toekomstige) beroep, mag je bepaalde kosten inderdaad aftrekken. Er geldt een drempel van ik dacht 500 euro (even uit m'n hoofd, zal zo nog een bron nazoeken).

Je opleiding moet min of meer formeel zijn, dus je moet aantoonbaar bepaalde kennis vergaren. Ik neem aan dat je bij de NHA tentamens e.d. doet, dus dat lijkt me geen probleem, zeker als je een officieel diploma krijgt. Alleen heb ik geen idee hoe ze beoordelen of iets al dan niet gericht is op je toekomstige beroep, aangezien je nog niet weet of je ook daadwerkelijk de baan vindt die je graag zou willen.

Je mag collegegeld, boekengeld, kosten voor vakliteratuur en de aftrek over drie jaar voor een laptop of andere apparatuur aftrekken. Als je de laptop of andere apparatuur ook privé gebruikt, geldt daar een aparte formule voor. Dat is allemaal terug te vinden in de aanwijzingen van het aangifteprogramma, net als alle andere eisen en regels. Het programma berekent ook zelf de drempel e.d., dus houd je gewoon de regels aan zoals ze er staan, dan kom je er wel uit. Als je een vergoeding ontvangt voor je studie van je huidige werkgever of een andere vergoeding krijgt, moet je dat er eerst vanaf trekken, maar dat is natuurlijk altijd zo bij bijzondere kosten, dat eventuele andere vergoedingen eerst komen. NIET aftrekbaar zijn reiskosten voor je studie, en kosten van excursies en dergelijke. Maar ook dat staat allemaal in het aangifteprogramma.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
De drempl voor 2012 is € 250. T/m 2011: € 500
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dank! Ik had dit jaar nog niet meegenomen, wist niet dat dat gewijzigd was. Dat is over 2012, dus voor de aangifte van volgend jaar? Toch leuk dat die drempel omlaag gaat dan, ik heb zelf ook altijd studiekosten op te voeren.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding