welke activiteiten tellen mee als solliciteren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor wie? Voor wat?
ItisILeClerc
8 jaar geleden
staat allemaal uitgebreid beschreven op de UWV-site

Antwoorden (1)

Een overzicht van sollicitatieactiviteiten:

1. Sollicitatie op vacature
De meest bekende activiteit is de sollicitatie op een vacature. Dit kan per brief of e-mail. Bewaar een kopie hiervan. Bewaar ook de reactie van de werkgever.

2. Open sollicitatie
In een open sollicitatie laat u aan de werkgever weten dat u daar graag wil werken.
Bewaar een kopie van uw brief of e-mail. Bewaar ook de reactie van de werkgever.

3. Bellen met een werkgever
U doet een telefonische sollicitatie wanneer u de werkgever spontaan belt. In dit gesprek kunt u horen of er een kans op werk is. Bewaar aantekeningen van het telefoongesprek. Noteer wanneer en met welk bedrijf u heeft gebeld, met wie u heeft gesproken en over welke functie.

4. Langsgaan bij werkgever
Bij een mondelinge sollicitatie gaat u persoonlijk langs bij een werkgever om te vragen of er werk is. Bewaar de aantekeningen van dit gesprek. Noteer wanneer en bij welk bedrijf u bent langsgegaan. En met wie u heeft gesproken en over welke functie.

5. Inschrijving bij een uitzendbureau
Ook het inschrijven bij een uitzend- of detacheringsbureau telt mee als een sollicitatieactiviteit. Of het inschrijven bij een arbeids- of invalpool. Maar alleen als u zich hier voor het eerst inschrijft. Bewaar een kopie van het inschrijvingsbewijs.

6. Een sollicitatiegesprek
En natuurlijk telt het mee als sollicitatieactiviteit wanneer u bij een werkgever op gesprek gaat. Dit is meestal een uitnodiging naar aanleiding van uw sollicitatiebrief. Bewaar de uitnodigingsbrief en de reactie na afloop van het gesprek.

7. Assessment of capaciteitentest
Voor sommige functies is een assessment of capaciteitentest onderdeel van de sollicitatieprocedure. Met zo’n test meet een werkgever uw vaardigheden en kwaliteiten. Bewaar de uitnodigingsbrief voor het assessment.

8. Netwerkgesprek
Netwerken is het leggen en onderhouden van contacten die u verder kunnen helpen bij het vinden van werk. Bij een netwerkgesprek deelt u ervaringen, tips en adviezen. Noteer wel de naam en functie van uw gesprekspartner. Dan kunt u deze doorgeven aan UWV als sollicitatieactiviteit.

9. Plaatsen cv op vacaturesite
Het actief plaatsen van uw cv op een vacaturesite wordt ook als sollicitatieactiviteit meegeteld. Uiteraard alleen de eerste keer en wanneer uw cv up-to-date is.

10. Workshop volgen over werk zoeken
Een workshop volgen over werk zoeken kan helpen om
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Ik denk dat hiermee alles wel genoemd is.
Thecis
8 jaar geleden
+