Ben ik zzp als ik bij een particulier schoonmaak?

Al enig tijd werk ik in de thuiszorg. In 2016 komen te banen te vervallen en moet dit anders ingevuld gaan worden.
Nu heeft een persoon waar ik werk gevraagd of ik dit wil blijven.
Het betekend dat ik zelf een contract met haar afsluit en ik zou dan zelf belastingen moeten afdragen.
Ik zou 16 uur per 4 weken werken en mijn uurloon is 12.50 bruto.
Mijn vraag is het lonend dit te gaan doen? en wat houdt het nog meer voor mij in?

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Voor de belastingdienst zul je hiermee geen ZZP'er zijn. Je werkt te weinig uren, hebt te weinig opdrachtgevers en treedt waarschijnlijk niet als ondernemer naar buiten. Maar de term 'ZZP-er' wordt soms als synoniem gebruikt voor 'freelancer', dus volgens sommigen ben je ZZP-er zodra je niet in loondienst werkt.

Als je opdrachtgever een PGB heeft, is het waarschijnlijk makkelijker om te werken onder de regeling dienstverlening aan huis. Dat kan wanneer je op maximaal drie dagen per week werkzaamheden verricht in en rondom het huis van de opdrachtgever. Dit is een soort versimpelde loondienst: je bent niet zoals 'gewone' werknemers verzekerd voor de WW en voor arbeidsongeschiktheid, krijgt bij ziekte slechts zes weken doorbetaald en de opdrachtgever hoeft geen werkgeverslasten af te dragen. Voor een PGB-houder geldt dat die maandelijks de uren doorgeeft en de SVB de uitbetaling en belastingafdracht regelt, zorgt voor loonstroken en nog wat extra's zoals een aansprakelijkheidsverzekering en begeleiding bij ziekte.

Zonder deze salarisadministratie door de SVB, kun je inderdaad beter gaan freelancen. Je stuurt dan maandelijkse facturen en geeft bij je belastingaangifte je inkomsten op als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. Let er op dat wanneer je opdrachtgever geen indicatie heeft voor deze zorg, je BTW-plichtig bent. Al zul je waarschijnlijk vallen onder de kleine ondernemersregeling voor de BTW (bron 2).

Of het lonend is, moet je zelf beslissen. Je moet je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en een BTW-nummer aanvragen. En die kleine ondernemersregeling moet je ook zélf aanvragen. Daarnaast raad ik je heel sterk aan om ten minste een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Verder moet je weten hoe je een factuur opstelt (bron 3) en moet je natuurlijk goede afspraken maken op papier. Je zou daarvoor (delen van) een modelovereenkomst van de SVB kunnen gebruiken zoals die ook geldt voor PGB-werkzaamheden.

Rijk zul je er niet van worden, maar gezien het geringe aantal uren is dat waarschijnlijk ook niet je bedoeling. Je komt niet in aanmerking voor de belastingvoordelen die gelden voor ZZP'ers en je moet er wel iets in investeren. Gemaakte kosten zijn trouwens wél aftrekbaar. Als je het ziet als een bijbaan of als je heel graag werkte bij deze persoon, kan het best de moeite waard zijn. Als je net zo makkelijk elders werk elders kunt vinden of als je het werk al niet met plezier deed, is het wellicht teveel gedoe voor wat het oplevert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou zeggen dat je dan een alphahulp bent. Aan je omschrijving te zien, is de regeling 'dienstverlening aan huis' van toepassing. De volgende voorwaarden gelden dan:
"u doet huishoudelijk werk in en om het huis;
u bent particulier (u bent geen bedrijf) en doet werk voor een particulier;
u werkt maximaal 3 dagen per week bij een particuliere werkgever."
En dit alles voor niet meer dan 3 dagen per week bij dezelfde particulier.

Je (bruto)salaris moet je opgeven aan de Belastingdienst, die alles doorrekent. Over een deel van je salaris hoef je geen inkomstenbelasting te betalen (hetzelfde dus als bij een gewone werknemer).

Als je verder geen inkomsten uit werk hebt, zijn de totale verdiensten bij de genoemde uren en het genoemde bedrag lager dan de heffingskortingen waardoor je (per saldo) geen belasting over het werk betaalt.

Je bent bij deze regeling niet verzekerd voor ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Wel kun je daarvoor (tegen betaling uiteraard...) een vrijwillige verzekering afsluiten bij het UWV. Houd ook hiermee rekening, als je deze wenst.

De particulier (je werkgever) moet je minimaal het wettelijk minimumloon en 8% vakantiegeld betalen. Met bruto eur 12,50/uur zit je daarboven. Ook moet je vakantie krijgen (4x het aantal werkuren per week.) Bij ziekte moet je maximaal 6 weken worden doorbetaald. Opzeggen kan met een opzegtermijn van 1 maand voor jou en van 2 maanden voor de werkgever (de particulier).

Houd er verder rekening mee dat je een inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet moet betalen over je inkomen van (in 2015) 4,85%.

Of je het bedrag lonend vindt, is naar eigen inzicht.
Computoon